Los bericht bekijken
  #23  
Oud 10 augustus 2009, 20:53
Elwin Elwin is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 17 augustus 2008
Berichten: 1
Stuur een bericht via MSN naar Elwin
Standaard Re: Facturen laten sturen, ipv zelf sturen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door adraanb Bekijk bericht
Ik zit nu ook te kijken naar dat factoring. Ik las ergens dat ZelfstandigenFonds Nederland ook een dergelijke dienst aanbiedt, tegen 2% van het factuurbedrag. Alleen kan ik hier nergens iets over vinden. Weet iemand hier iets over?

Ik wordt een beetje moe van het continu mailen en bellen over facturen en denk dat een dergelijke oplossing wel zijn voordelen heeft. Het is dan strak, ik heb continu geld en het staat volgens mij wel professioneel, aangezien de grotere bedrijven eenzelfde beleid voeren. Wel zou ik willen dat het een beetje aansluit op mijn betalingstermijn en ze geen oorlog met mijn klanten gaan voeren.

Maar wat ik eigenlijk wil weten. Heeft er iemand hier ervaring mee? En weet iemand waar meer info over ZelfstandigenFonds Nederland staat, dus over het factoring voor freelancers? Of alternatieven?

Bedankt!

groet,
Adriaan
Beste Adriaan,

Mijn ervaring is dit soort bedrijven zijn echt niet op een achterhoofd gevallen om jouw vooraf te betalen en dat vaak niet geincasseerd kan worden. Heb dit ook al eens gedaan met vordering van 1200,- euro echter helaas!

Als ze al weten dat er niks te halen valt, willen ze het echt niet overnemen. Denken ze hiermee kunnen we wat krijg je heel weinig geld ervoor terug of willen ze alleen grotere aantallen en al helemaal niet:

O die betaald altijd, dus factureer ik zelf. A die wanbetaler die laat ik door hun doen.

Heb dit aan het begin ook gehad. Ik werd er zelf ook niet helemaal 100% van. En dacht hé dit is niet echt een leuk stukje ondernemen. Ik heb overal wel geinformeerd, verschillende mogelijkheden bekeken hoe ik dit kan oplossen.

Conclusie:

- Bedragen gewoon per jaar factureren (wat ik eerst per maand deed)
- Facturatie per e-mail (scheelt heleboel postzegels bij grotere aantallen)
- Sommatie / aanmaning alleen per post

En je moet een programma hebben die dit veelal regelt. Ik zie precies wanneer betalingstermijn is verstreken en hou dit steeds strak in de gaten. Weet dus ook wanneer ik die herinnering heb verstuurd. Elke keer als de datum verloopt.

Heb veel geprobeerd met verschillende datums maar met mijn bedragen wil ik dat alle bedragen sowieso binnen 30 dagen binnen zijn. En echt waar, het is me gelukt. Dacht eerst, wellicht veels te scherp en klant onvriendelijk, maar geen klachten ontvangen of vreemde berichten gehad in de mail box.

Maar goed als het om 800 euro gaat zou ik ze wel even wat langer de tijd geven. En laat je emotie nooit spelen, dan hebben ze je gewoon in de tang.

Gewoon strakke procedures dit houd je constant vol, ook echt daadwerkelijk gewoon uithanden geven (incasso/deurwaarder). Heb je bij een enkele meer persoonlijke sfeer, kan je altijd iets soepeler zijn maar ook hier houd het strak bij.
Met citaat reageren