Los bericht bekijken
  #27  
Oud 12 augustus 2009, 03:33
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Facturen laten sturen, ipv zelf sturen

Dag Adriaan
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door adraanb Bekijk bericht
In mijn situatie, waardoor ik aan een dergelijke oplossing zat te denken, heb ik het hele traject al ruimschoots afgelegd. Het gaat om een totaal bedrag van cq 12.000,-. Verdeeld over 5 factureren, waarbij de eerste 147, 72 en 63 dagen oud zijn. Na een keer of 5 gebeld te hebben, 3x een aanmaning en 2x een mail naar de eigenaar (die ik persoonlijk ken) en een persoonlijk gesprek. Vind ik het wel welletjes en heb ik net een laatste mail gestuurd met een datum en melding dat ik het hierna uit handen geef. Morgen bel ik nog 1 keer na en dan hoop ik duidelijkheid te krijgen. Ben volgens mij wel redelijk geweest.
Een duidelijke - zeker niet rot bedoelde! - conclusie is, dat je het véél te ver hebt laten komen! Al in de eerste stap (het nabellen van de factuur) had je met grote kans van slagen nog een afspraak kunnen maken in de trant van "ik wacht nog even met het opleveren van het volgende deel totdat ik de betaling van deze factuur binnen heb; lijkt me redelijk, vind je ook niet?". Als je dit nog een te vroeg stadium vindt/had gevonden, had het stoppen met leveren zeker in een volgend stadium ingezet moeten worden. Als je in je algemene voorwaarden dit soort zaken duidelijk hebt opgenomen, sta je helemáál volledig in je recht.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door adraanb Bekijk bericht
Wel merk ik dat ik veel moet leren wat betreft debiteurenbeheer. Voornamelijk omdat ik de mensen persoonlijk ken en er zo nu een dan een biertje mee doe. Dan is het, voor een starter als ik, moeilijk om zakelijk te blijven en hier kijk ik dan ook niet heel erg positief op terug. Ligt natuurlijk grotendeels bij mij, maar je verwacht het ook niet van een dergelijke relatie/bedrijf.
Júíst als je een wat minder zakelijke relatie met je klanten hebt, is het belangrijk duidelijk te zijn over de geldzaken. Als het een klant is, waarmee je in een later stadium wat vriendschappelijker omgaat, moet dat geen enkel probleem zijn: je hebt het dan immers aan het begin van de relatie/opdracht duidelijk aan de orde gesteld.

Bij opdrachten voor vrienden is het m.i. nóg belangrijker om van te voren goede afspraken te maken: voor je het weet kost een meningsverschil over een factuur je een goede vriendschap!

Ik weet niet of ik nog op tijd ben voor je telefoontje, maar pleeg dat pas als je heel duidelijk weet wat het resultaat van dat telefoongesprek moet zijn, bijvoorbeeld "uiterlijk vrijdag heb ik de 1e 2 facturen betaald en volgende week vrijdag de resterende". Dat zijn overigens twee losse afspraken. 't Missen van een dergelijke deadline resulteert dan in uitbesteding, zonder dat dat invloed heeft op de andere. Dat moet je tijdens het telefoongesprek natuurlijk wél duidelijk aangeven, anders nemen ze weer een loopje met je en ben je zomaar weer een week verder.
En natúúrlijk bevestig je na het telefoongesprek de gemaakte afspraken, per e-mail of per brief!

Succes, laat je nog even weten hoe het is afgelopen?

Groeten, Renée

P.S.: bij overschrijding van de betaaltermijn sta je in je recht om wettelijke rente te berekenen. Zeker bij die hele oude factu(u)r(en) kan dat nog wel eens de moeite waard zijn! Als je, omwille van een mogelijke instandhouding van de werkrelatie, besluit de wettelijke rente te laten zitten, kan het op z'n zachtst gezegd geen kwaad je klant daarvan op de hoogte te stellen, inclusief het bedrag waar het over gaat in harde euro's.
Met citaat reageren