Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hiko
Dus het klopt wel wat ik heb genoteerd ? Dat over mijn pure wint ook nog eens 52% eraf gaat ?
|
Maak je niet druk, dit werkt in alle hoogontwikkelde beschaafde landen zo. De belastingdruk is in Nederland niet eens abnormaal hoog. Over een paar procentjes meer naar links of minder naar rechts wordt in de politiek voortdurend gediscussieerd, maar de orde grootte van het belastingtarief is heel normaal.
Citaat:
En als ik een bv open blijft dit dan hetzelfde?
|
Nee, dan betaal je alleen de ib-tarieven over het inkomen dat je uit de BV haalt (en daar geldt een minimum voor).
De overwinst in de BV wordt belast in de vennootschapsbelasting met een veel lager tarief (eerste schijf 20% meen ik, volgend jaar). Maar dan zit het geld in de BV en moet je alsnog extra inkomstenbelasting betalen als je het naar privé overhevelt.
De afweging wel of geen BV is ingewikkeld, hangt erg af van je individuele omstandigheden en kun je beter maken met hulp van een accountant. Accountants hebben handige software waarmee ze de totale belastingdruk voor je kunnen uitrekenen in BV-scenario's.