Re: Enkele vragen
Ik ben geen accountant en wil eigenlijk ook best wat meer weten over het schattingen. Hier nog even wat ik daarvan weet.
Ik krijg dus gewoon elk jaar een formulier waarmee de belastingdienst vraagt wat mijn verwachting is voor het komende jaar. Voor zover ik de intentie van dat formulier begrijp is het zo dat de belastingdienst op zich graag wil dat je ze eerder betaalt. Als je in loondienst bent, dan betaalt je werkgever elke maand premies over jouw loon, jij geeft aan het eind van het jaar op wat je inkomen was en dan krijg je mogelijk wat terug of niet. Dat hangt af van je andere verdiensten. Maar per saldo kan het dan niet veel zijn, volgens mij.
Als je ondernemer bent dan ben jij dus degene die belasting moet betalen. Dat doe je dus niet elke maand of elk kwartaal, zoals de omzetbelasting. In januari vul ik dus mijn inkomsten in over het afgelopen jaar en dan krijg ik een aanslag. De belastingdienst krijgt dat geld dus pas een jaar later dan wanneer ik in loondienst zou werken. Mijn perceptie van het schattingsformulier van ondernemers is dus dat de belastingdienst het geld eerder wil innen. Dat kan ook voor de ondernemer handig zijn, want als je dus zoals ik pas later betaald dan kan het wel zijn dat je ineens veel geld moet betalen (ik heb het tot nogtoe elk jaar gewoon kunnen betalen uit mijn banksaldo in april, gewoon even tijdelijk wat saldo aanhouden). Dat is wat ik begrijp van het jaarlijks formulier voor de schatting van je winst.
Ik lees graag wat de lancelotters erover kunnen melden, die in de administratieve branche zitten. Want ik ben gewoon een eenmansonderneming, die zijn eigen boekhouding en aangiftes doet (geen personeel, geen werkruimte met eigen opgang dus geen echte aftrekmogelijkheden naast de gebruikelijke aftrek). Ik ga wel steeds meer verdienen, dus mogelijk ga ik volgend jaar wel fiscaal advies inwinnen. Maar dit jaar is ongeveer gelijk of minder aan vorig jaar dus doe ik het nog zelf.
|