Los bericht bekijken
  #18  
Oud 5 oktober 2010, 23:00
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MariskaV Bekijk bericht
Het bezwaar van de belastingdienst op de bijeenkomst was dat je aan het einde van een jaar (of maand) nog een factuurtje ertussen zou kunnen proppen die je dan niet opgeeft. En daarom moet je dus altijd blijven doornummeren ongeacht welke codering je gebruikt voor jezelf (jaar/maand/klant/soort werk etc.).
Dat noemen ze nu accountantslogica... ik heb dit argument nooit gesnapt. al je toch van plan bent een bedrag niet aan te geven dan ga je toch geen genummerde factuur aanmaken. Dan zeg je tegen de opdrachtgever, ik wil het graag contant hebben en je krijgt geen factuur..

De systematiek wel goed bij bijvoorbeeld bankafschriften of je er niet een vergeten ben. Daarop staat altijd een eindsaldo en een beginsaldo. dus als je je banksaldo aan het einde van het jaar wilt bewijzen. dan maak je kopieen van het laatste én van het eerste afschrift van het nieuwe jaar op die manier bewijs je dat er geen bankafschriften zijn vergeten.

Voor facturen werkt doornummeren goed in de zin dat je dus kunt zien dat je niet een factuur vergeten bent. Maar wat de belastinginspecteur altijd zal doen is een rondrekening maken tussen jou aangiften en de omzet in je jaarrekening, dit moet hij kunnen aansluiten op elkaar. Als daarin grote verschillen zitten dan gaat ie steekproefsgewijs controleren.

Blijkt bij die controle dat je een janboel maakt van je factuurnummering, dan krijg je te maken met omgekeerde bewijslast. De inspecteur gaat dan zeggen. je hebt X aangegeven voor de btw en via de administratie zie ik Y aan omzet, ik leg u voor het verschil Z een naheffingsaanslag op. En jij moet dan bewijzen dat het bedrag Z ten onrechte is opgelegd (bijvoorbeeld door alsnog een ordentelijke administratie te maken en een lijst met alle facturen om de juiste omzet te bepalen) het bewijzen kan lastig zijn.

Als ik kijk naar de nummering van Henrike dan verwacht ik geen problemen voor wat betreft de omgekeerde bewijslast. Het kan wel zijn dat de inspecteur toch liever ziet dat er over een jaar word doorgenummerd. Het maakt de controle op vergissingen wat makkelijker.
Met citaat reageren