Los bericht bekijken
  #3  
Oud 23 januari 2007, 18:40
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: pensioen moet je doen?

Pensioen is in essentie sparen.

Het voordeel van de lijfrenteconstructies is de belastingaftrek, maar die schijnt grotendeels in de diepe zakken van de pensioenverzekeraars te
verdwijnen (in de zin dat rente of rendement lager zijn dan die van gewone spaar- en beleggingsproducten en/of de beheerkosten hoger).

Een ander voordeel van pensioenregelingen t.o.v. sparen in eigen beheer is misschien dat die buiten aansprakelijkheid en faillissement e.d. vallen, maar daar weet ik het fijne niet van.

Afgezien van deze overwegingen vind ik dat je net zo goed in eigen beheer kunt sparen. Ik heb een kleine lijfrenteregeling als basisvoorziening en daarnaast spaar ik in beleggingsfondsen. Een bijkomend voordeel vind ik dat je kapitaal opbouwt voor meerdere toekomstscenario's (ziekte, ongeluk, arbeidsongeschiktheid, omzetcrisis, oudedag), waardoor je je minder hoeft te verzekeren.

Mijn lijfrenteproduct is een beleggingsverzekering van Nationale Nederlanden. Performt voor geen meter. De waarde is minder dan de optelsom van het geld dat ik erin heb gestopt (excuus van NN: u begon ermee vóór de duikeling van de aandelenbeursen in 2000/2001).
__________________
René
Met citaat reageren