Interessante vraag. Ik lees hier op de site van een belastingadviseur:
Journalistieke prestaties zijn vrijgesteld van omzetbelasting. Dat betekent dat de belastingdienst, wanneer je die vrijstelling wilt toepassen, kan toetsen of er wel echt sprake is van journalistiek.
Onder journalistiek wordt in het belastingrecht verstaan het vergaren en verstrekken van nieuws. Dat nieuws kan bestaan uit feiten, maar ook uit opvattingen, visies en gedachten. Onder journalistiek in de zin van de omzetbelasting wordt niet verstaan het alleen maar presenteren van nieuws. Er moet sprake zijn van een scheppende journalistieke activiteit, wil de vrijstelling van toepassing zijn.
Het komt veel voor dat een journalist ook teksten schrijft die niet journalistiek van aard zijn. Dat kunnen opdrachten voor bedrijven zijn (folders en jaarverslagen) en
opdrachten van overheden (het schrijven van beleidsvisies en beleidsnota's). Ook al ben je journalist; dit zijn niet-journalistieke prestaties. Ze zijn dus belast met omzetbelasting.
Persoonlijk zou ik zeggen dat jouw opdracht niet onder het vergaren van nieuws valt, maar zeker weten doe ik het niet. Misschien kun je de belastingdienst bellen en ons terugkoppelen wat het antwoord is?
|