Discussie: Inkomstenbelasting For een aftrekpost of een oudedagsvoorziening
Los bericht bekijken
Oud 26 juli 2011, 19:57
Olijfje Olijfje is offline
Lid

Cool

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kroes Bekijk bericht

Een perfecte combi is gebruikmaken van FOR en banksparen/lijfrente.
Hiermee kun je in bijna alle gevallen goed optreden door en FOR en premie af te trekken of in een verliesgevend jaar juist de FOR te laten vrijvallen ten hoogte van de afgedragen premies in het betreffende jaar.
Ik hoop dat deze thread nog leeft! Ik begrijp het bovenstaande namelijk niet. Volgens mij kun je niet KIEZEN om je FOR te laten vrijvallen (wat mij wel goed zou uitkomen, die belasting betaal ik dan graag), maar valt hij verplicht vrij in het tweede jaar dat je geen gebruik maakt van de zelfstandigenaftrek of na je 65e. Ik zelf zou bijvoorbeeld (wegens crisis) graag wat spaargeld gebruiken van het geld dat nu tegenover de FOR staat, maar zie niet hoe ik dan mijn balans nog kloppend krijg. Overigens sprak ik net iemand van de Belastingtelefoon die beweert dat je op je balans niet een even hoog bedrag aan liquiditeiten mag hebben staan als het totaal van je FOR, maar je dotatie alleen mag gebruiken voor een investering in je bedrijf. Dan zou banksparen dus niet mogen. Ik schrok er nogal van, want de stand van mijn FOR (en bijbehorende liquide middelen op de balans) is redelijk hoog.

Laatst gewijzigd door Olijfje; 26 juli 2011 om 19:58 Reden: iets vergeten
Met citaat reageren