Discussie: Inkomstenbelasting For een aftrekpost of een oudedagsvoorziening
Los bericht bekijken
Oud 26 juli 2011, 22:47
Olijfje Olijfje is offline
Lid

Standaard For

Dag Roel,

Het eerste stukje info ken ik - dat was de reden ervan dat ik verbaasd was over de suggesties dat met doteren en vrijvallen naar believen geschoven kan worden.

Wat de liquide middelen betreft: die staan op een gewone spaarrekening - meerdere eigenlijk. De boekhouder heeft een groot deel van mijn spaargeld (namelijk de stand van mijn FOR) op de balans tegenover de FOR gezet. Dat geld wordt overigens ook opgegeven in box 3, dus ik betaal er keurig vermogensbelasting over. Ik snap nu nog steeds niet wat er dan tegenover je FOR moet staan als het geen liquide middelen mogen zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Olijfje Bekijk bericht
Hoe jij je balans weer kloppend krijgt is simpel, dat gebeurd niet aan de activa zijde maar aan de passiva zijde bij je eigen vermogen. Als je het geld van je zakelijke rekeningen overboekt naar je prive rekeningen dan word dat dus als priveopname geboekt. Er staat dan onder je eigen vermogen een post voor de FOR en een negatieve post voor de priveopname.
Als ik geld van mijn 'FORspaarrekening' afhaal, mag ik dan de stand van de FOR meeveranderen? Anders is het toch niet kloppend? Nu staat er namelijk aan de passiva-kant FOR (en daarachter de stand van de reserve, die je verplicht moet opvoeren volgens mij) en daarnaast een bedrag bedrijfsvermogen minus reserveringen. En aan de Activa-kant dus dat bedrag aan spaargeld + openstaande facturen.
Met citaat reageren