Los bericht bekijken
Oud 13 januari 2012, 11:33
hbakker hbakker is offline
Lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smartbart Bekijk bericht
Hallo hbakker,

Thx voor je uitgebreide antwoord. Volgens mij zitten er wel een aantal aanknopingspunten in je verhaal. Zonnepanelen zijn redelijk eenvoudig (en zonder schade) weer te verwijderen van mijn (prive) huis. De auto (Opel Ampera) staat op naam van de BV en volgens mij is ingeval van de electrische auto redelijk eenvoudig aan te tonen dat je de opbrengst van de zonnepanelen daarvoor wil gebruiken. Zonder deze panelen zou ik anders een factuur van verbruikte KWH's naar de BV moeten sturen (op basis van verbruik).

Je noemt aan het eind van je verhaal de verschillende regelingen: voor de auto (aanschaf) heb ik MIA en VAMIL aangevraagd (en pas ik KIA toe). De (eventuele) aanschaf van de zonnepanelen vallen volgens mij onder de EIA, VAMIL en KIA. (klopt dit?)

Ik heb (nog geen) werkruimte in mijn huis als zakelijk aangemerkt. Heeft dit nog andere voordelen? Ik werk wel 1 a 2 dagen per week thuis.
Je moet het echt per geval uitzoeken welke regeling van toepassing is. Ik heb KIA, MIA en VAMIL voor 2011 voor de Opel Ampera en EIA, KIA en VAMIL voor de zonnepanelen voor 2011.

Per jaar kunnen de regelingen veranderen en per model.

Werkruimte thuis heeft als voordeel dat je alles voor deze werkruimte mag aftrekken (Gas,Water, licht, Opstal verzekering, inboedel, verzekering, Inrichting, vloerbedekking, gordijnen, schoonmaak kosten en hypotheekrente) en dat het niet mee telt in de WOZ waarde en dus ook niet voor de gem. belastingen en eigenwoning forfait

Nadeel: Stel je huis is nu 300.000 waard en dat is ook de WOZ waarde. Je gebruikt 1/6 voor je werkruimte. Dan is je prive gedeelte 250.000 waard en je zakelijk gedeelte 50.000. Stel in de komende tien jaar verdubbeld de waarde van het hele huis en je gaat verkopen. Dan is het zakelijke gedeelte 100.000 waard. M.a.w. je bedrijf heeft 50.000 Euro winst hierop gemaakt en daarom moet je ca de helft (52% tarrief) inleveren bij de belastingdienst.
Had je dit niet gedaan dan kon je 50.000 Euro onbelast prive in je zak steken. Dit nadeel kan ook een voordeel worden namelijk als de huizen prijzen zakken.
Met citaat reageren