Discussie: BTW Adviesdiensten buiten EU
Los bericht bekijken
  #5  
Oud 5 maart 2012, 15:36
Susan Susan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Berichten: 12
Standaard

Hoi Rene,

Bedankt voor je reactie weer!

Hierbij de letterlijke tekst:
1. Gaat het om een dienst aan een ondernemer? Ja / Nee
(toelichting onder vraagteken: U bent ondernemer als u: zelfstandig een bedrijf of beroep uitoefent. Hierbij maakt het niet uit of u als zodanig staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en of u winst maakt. of
zelfstandig een vermogensbestanddeel of een recht exploiteert, bijvoorbeeld omdat u een pand verhuurt of een vergoeding voor een octrooirecht ontvangt.)

Als ik daar "Nee" op antwoord krijg ik de volgende vraag: Gaat het om een dienst aan een rechtspersoon die geen ondernemer is, maar wel een btw-identificatienummer heeft? JA/NEE.

(Toelichting: Rechtspersoon die geen ondernemer is - Dit is een rechtspersoon die niet zelfstandig een bedrijf of beroep uitoefent. Onder rechtspersonen vallen de rechtsvormen bv, nv, vereniging, stichting en coöperatie.)

Dit is voor mij de grote vraag want de organisatie is geen ondernemer, wel een rechtspersoon, maar heeft denk ik geen BTW nummer.

Als ik hier JA op antwoord (en de overige vragen beantwoord volgens mijn situatie) krijg ik als resultaat: De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt.

Als ik hier NEE op antwoord krijg ik nog veel meer vragen over het type dienstverlening. Aangezien ik meestal als adviseur werkzaam ben kan ik op die vraag JA antwoorden en is het resultaat hetzelfde als hierboven. Als ik hier NEE op antwoord krijg ik het volgende resultaat: De dienst is belast in uw land. Als u een Nederlandse dienstverlener bent, moet u in Nederland btw-aangifte doen. U hoeft geen btw-aangifte te doen, als u een vrijgestelde dienst levert.

Hoewel ik wat onzeker ben over het wel of niet adviseur zijn (het is een lijstje in het hulpmiddel dat ik nog niet eerder gezien had, bijv. toen ik dit twee jaar geleden toen ik net begon uitzocht) is mijn grootste vraag over het eerste deel, het wel of niet hebben van een BTW nummer van mijn client terwijl het wel een rechtspersoon is.

Ik heb voor de volledigheid ook de screenshots bijgevoegd.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg wel BTW nummer.jpg‎ (13,9 KB, 1x gelezen)
Bestandstype: jpg geen BTW nummer.jpg‎ (13,3 KB, 1x gelezen)

Laatst gewijzigd door Susan; 5 maart 2012 om 15:37 Reden: kladtekst vergeten weg te halen
Met citaat reageren