Citaat:
Ik heb een eigen bedrijf naast mijn baan in loondienst.
Ik heb van de belastingdienst een aangifteformulier voor particulieren gekregen en moet mijn bedrijfsresultaat dus bij inkomsten overige werkzaamheden opvoeren.
Ik vind het alleen lastig dat ik mijn bedrijf niet los van onze aangifte kan houden! Als ik bijvoorbeeld belasting bij moet betalen, dan is dat iets wat ik ook in mijn administratie moet verwerken of niet?
Maar hoe weet je in die "grote hoop" op een gegeven moment nog wat bij je bedrijf hoort en wat niet meer? ”
|
In de eerste plaats dien je bij de belastingdienst ingedeeld te worden onder ondernemingen, dus geen particulieren. Dat zijn 2 geheel verschillende aangiftebiljetten, waarbij de laatste ermee tevens rekening houd dat je een bedrijf hebt , dus bestaat er geen “grote hoop” meer.
Omdat je ook in loondienst bent dien je er wel rekening mee te houden dat je voor het bedrijf daarnaast toch nog 1200 uren per jaar (per persoon) bezig mee bent, anders wordt je niet als zelfstandige gekenmerkt. (niet zelfstandig maar afhankelijkheid in loondienst) tevens dient de onderneming levensvatbaar te zijn.
groetjes,
D.J. van Reede