hoewel de vraag van ramon heel nuttig was want veelal is het goedkeuren van een drukproef een belangrijke stap en beperkt het je mogelijkheden om te klagen of verhaal te halen.
De problemen die jij hier noemt hebben echter niets met een drukproef te maken, maar puur met de kwaliteit van het werk zoals afgeleverd. Beide fouten raken de professionaliteit of het gebrek daaraan van de drukker.
Op zich vind ik een compensatie van 10% korting voor de blauwe streepjes misschien nog redelijk als ze inderdaad alleen zichtbaar zijn op witte gedeelten en niet in de tekst of in illustraties verstoren.
Het scheef inbinden is een moeilijk te compenseren fout, althans niet met korting, ik vind dat hier, gecombineerd met de vuile printer dat een volledig nieuwe druk op zijn plaats is.
En ja als iemand werk met duidelijk zichtbare fouten levert dan kun je herstel daarvan eisen, het is pech voor de drukker als dat betekent dat alles opnieuw moet. Dat is een bekend probleem en risico bij en voor drukkerijen, vandaar dat je bij grotere projecten ook zo vaak een proefdruk of tussenversie krijgt.als je korting moet accepteren dan zou ikminimaal 50%
Kortom ik zou inderdaad eisen dat ze volledig nieuwe boekjes maken.
|