Los bericht bekijken
  #13  
Oud 23 juli 2013, 10:49
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard

Ik hoop dat Irene P niet meer meeleest, want van mijn vervolgvraag zou ze weleens opnieuw helemaal 'los' kunnen raken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Ik huur zelf voor mijn trainingen een zaal inclusief catering. Op de inkoopfactuur staat de zaalhuur met 21% btw en de catering met gemengde btw. Die catering is voor consumptie ter plaatse, dus mag ik de btw daarop niet terugvragen. Mijn kosten bestaan dus uit zaalhuur excl. btw en catering incl. btw.
Mijn idee is, dat voor jouw trainingen de zaal inclusief catering gewoon inkoop is. En dat de BTW daarvoor aftrekbaar is, net zoals dat het geval is voor de locatie zelf.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
In jouw geval is een kleine complicatie dat je inkoopt bij een supermarkt en dat is niet voor consumptie ter plaatse. Dan is de vraag of je de btw op die boodschappen mag terugvragen (en dus of je kosten incl. of excl. btw hebt). Ik weet het niet en volgens mij zijn de experts het er nog niet over eens. Zie bijvoorbeeld deze eerdere discussie.
De door jou aangehaalde discussie gaat over eigen consumptie. Onder het mom van 'je zou thuis ook kosten maken om te eten' (gaat niet helemaal op, maar da's een andere discussie), is in dit geval sprake van een aftrekbeperking: 73,5% van de kosten.
Volgens de info die ik kan vinden, geldt bij 'verteer niet-ter-plaatse' dat de BTW inderdaad wél aftrekbaar is.

Zul je altijd zien: kom ik weer 'ns een keer langs, zwengel ik gelijk een jarenoude discussie aan. En nog wel midden in de zomer.

Groeten, Renée
Met citaat reageren