Discussie: Ondermersaftrekken?
Los bericht bekijken
  #1  
Oud 28 juli 2013, 03:45
belgica belgica is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 juli 2013
Berichten: 2
Standaard Ondermersaftrekken?

Ik ben een juridisch dienstverlener.

Grofweg tot op heden van dit kalenderjaar
28% van mijn inkomsten haal ik momenteel vanuit partij x
72% van mijn inkomsten haal ik momenteel vanuit partij Y

Tevens heb ik eenmalig voor 2000 euro juridisch advies verleend aan een andere ondernemer.

Omzet zal rond de 40k liggen dit jaar. Naar de aard van de werkzaamheden zijn mijn investeringen beperkt gebleven tot aanschaf IT aperaratuur, beursen voor aquisitie en het volgen van een ondernemerscursus.

Tevens werk ik samen met een jurdisch bureau en verleen ik daar juridisch advies in bepaalde zaken. Probleem is alleen no cure no pay. Slechts indien de klant betaald krijgt, krijg ik ook betaald (incassozaken). Daar deze zaken lang duren kan het ook net zo goed zijn dat ik pas volgend jaar betaald krijg wanneer alle procedures zijn doorlopen.

Ik werk vanuit eigen huis en kan mijn werkzaamheden naar eigen wens indelen.

Ik heb me tot voor kort nooit bezig gehouden met het begrip "ondernemerschap" in de zin van hoe de belastingdienst hieraan toetst. Ik zit momenteel in mijn tweede jaar van mijn onderneming

Achten jullie voorgaande geschetste situatie in lijn met het begrip ondernemerschap (zodat ik kan genieten van de fiscale voordelen). Of is jullie ervaring zodoende dat de belastingdienst moeilijk kan doen vanwege het "geringe" aantal opdrachtgevers of dat ik in jullie ogen wel degelijk als een ondernemer dien te worden beschouwd?

Alvast erg bedankt voor jullie zienswijze!
Met citaat reageren