Discussie: BTW EU aankoop inclusief BTW
Los bericht bekijken
  #6  
Oud 5 september 2013, 12:37
Beladv Beladv is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 juni 2013
Berichten: 32
Standaard

Vermoedelijk geldt dan het volgende:

Aangifte doen in het land waar je de goederen ophaalt van een intracommunautaire levering, tarief is 0%. Daarvoor moet je een BTW nummer aanvragen in het EU land.

De te vorderen buitenlandse belasting kun je dan via de buitenlandse BTW aangifte terugvragen.

Ik ga er daarbij vanuit dat de factuur van de leverancier in hetzelfde aangifte tijdvak valt als de intracommunautaire levering.

In Nederland aangifte doen van de intracommunautaire verwerving. (BTW afdragen en terug vorderen BTW in dezelfde aangifte).

De te vorderen buitenlandse BTW moet je boeken op een grootboekrekening te vorderen BTW EU landen of iets dergelijks. Deze BTW komt niet in de Nederlandse BTW aangifte terecht en mag ook niet geboekt worden op de grootboekrekening waarop u Nederlandse BTW boekt.

Als je de BTW terugvordert, dient deze niet op de balanspost inventaris of iets dergelijks terecht te komen. Deze komt dan ook niet via de afschrijving in de W&V terecht.

Ik snap niet hoe de te vorderen BTW tot de omzet wordt gerekend. Dit is namelijk geen opbrengst.

Volgens mij is de boeking
Machine
te vorderen BTW EU
aan leverancier.

+
af te dragen BTW intracommunautaire verwerving
Te vorderen BTW (dit is de grootboekrekening waar alle Nederlandse voorbelasting op geboekt wordt)
+
Intracommunautaire levering (grootboek buitenlandse BTW) 0%
Te vorderen (buitenlandse BTW)

Je hebt eigenlijk 2 sets van verschillende grootboekrekeningen voor de BTW. 1 set voor de Nederlandse BTW en 1 set voor de BTW van het EU land.
Met citaat reageren