Nadat je dus eerst de acties hebt genomen om de aangiftes te stoppen en weet hoe je verdere naheffingsaanslagen kunt voorkomen (voor nieuwe maanden dan) is het zaak om de schade zo snel mogelijk te beperken door bezwaar te maken op alle geschatte aanslagen.
Belangrijk om te weten is dat het bezwaar maken niet direct betekend dat het loonbeslag stopt, de belastingdeurwaarder zal die maatregelen in principe gewoon doorzetten omdat alle bezwaar termijnen voor die aanslag(en) al verstreken is. Het terugdraaien van deze aanslagen zal niet meer altijd kunnen. Bel wel toch zo snel mogelijk (maandag dus) met de belastingdeurwaarder om te proberen of er niet toch nog mogelijkheden zijn om tijdelijk stop te zetten en of hij nog adviezen heeft bij de te zetten stappen om dit allemaal te herstellen en hopelijk terug te draaien.
Voor het bezwaar maken tegen de geschatte aanslagen heb je dus dat overzicht nodig wat ik in mijn vorige mail zei om te maken.
om te weten bij welke aanslagen er is geschat en waarvan de bezwaar termijn nog niet of niet zolang is verstreken (standaard is de bezwaartermijn 6 weken na het opleggen van de geschatte aanslag voor een bepaalde maand omzet belasting)
Als je moeite hebt om dat overzicht compleet te krijgen schroom dan niet om gewoon de belastingtelefoon te bellen (het algemene nummer óf de belastingdeurwaarder) en om een overzicht op te vragen. Ze zullen je daarbij helpen, je hebt alleen kans dat je vriend het zelf moet doen omdat ze die informatie in principe alleen verstrekken aan de belastingplichtige zelf.
Nog 1 tip, als op de site van de belastingdienst nog andere maanden openstaan voor de btw aangifte doe die dan alsnog die aangiftes dat voorkomt dat voor die maanden ook nog allerlei boetes en naheffingen komen.
In de bezwaarschriften moet je gewoon aangeven dat je vriend is gestopt met zijn onderneming maar nog niet zijn bedrijf formeel heeft beëindigd en dat je middels dit bezwaarschrift aangeeft dat de omzet in die periode 0 was.
Bezwaarschriften voor de omzetbelasting hoeven niet zo heel ingewikkeld te zijn, je hoeft niet allerlei bewijzen mee te sturen ofzo. Gewoon duidelijk omschrijven wat er mis is gegaan en wat de echte omzet was.
Het zal wel een hoop werk zijn als er meerdere maanden niet goed zijn gegaan maar het belangrijkste is dat je zorgt dat je goed het overzicht houd wat er met welke maand aangifte is gedaan. Als het niet lukt om dat overzicht te krijgen of te houden kun je ook een afspraak maken op het belastingkantoor om dan daar samen met een inspecteur alles uit te pluizen.
Alternatief is natuurlijk om dat met een fiscaal adviseur te doen, maar dat kost uiteraard dan wel wat.
In elk geval succes met het oplossen van alle problemen maar met een beetje geduld en gestructureerde aanpak moet het wel snel weer goed komen.
|