Los bericht bekijken
Oud 28 september 2013, 00:16
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator

Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aschoots Bekijk bericht
Ik heb voor 2013 een VAR-WUO ontvangen voor mijn activiteiten als consultant in mijn eenmanszaak. Dit jaar tot nu toe voor 3 verschillende opdrachtgever gewerkt. So far so good. Ik heb nu een aanbod liggen om via een bemiddelaar / detacheerder een grote opdracht uit te voeren.
De hamvraag is of die opdracht structureel iets verandert aan de antwoorden die je bij de VAR-aanvraag hebt gegeven. Als dat niet het geval is, dan geldt gewoon je VAR en is er verder niets aan de hand.

Citaat:
Het buro krijgt een vergoeding voor het in contact brengen van mij met de client. Ik heb met de detacheerder/bemiddelaar een uurtarief afgesproken. Zij hebben met de client een hoger uurtarief afgesproken. De marge is hun vergoeding. Conclusie: bemiddeling
De conclusie wordt getrokken op basis van het geheel van de factoren, niet op basis van één element. Maar los daarvan, begrijp ik je beoordeling van dit element niet.

Dit bureau vraagt geen vergoeding aan jou voor het in contact brengen (je krijgt daarvoor toch geen factuur?), jij vraagt een vergoeding aan het bureau voor het uitgevoerde werk. Dat valt onder "Het bureau betaalt jou uit aan de hand van het aantal gewerkte uren bij de klant (en het bureau factureert aan de klant)" en dat is een kenmerk van detachering of uitzending.

Citaat:
Als ik het werk niet goed uitvoer, wordt er niet betaald, of kan het contract zelfs worden ontbonden. Het risico van non-betaling door de client ligt dus bij mij.
Is dat zo? De eindklant heeft een overeenkomst met en krijgt facturen van het bureau, dus zal dat bureau aanspreken als jouw werk niet vodoet.

Citaat:
Ik declareer mijn uren in een systeem van de opdrachtgever. Na goedkeuring van de gewerkte uren door client, kan ik een factuur naar de bemiddelaar sturen die dan binnen 28 dagen betaald zal worden. Conclusie: ?
Dat is een kenmerk van detachering/uitzenden.

Citaat:
In het contract met de bemiddelaar wordt gesproken over drie partijen (de bemiddelaar, de client en ik). Ik heb geen rechtstreeks contract tussen mij en de client. Conclusie: ?
Dat is een kenmerk van detachering/uitzenden.

Citaat:
voor mij blijft gelden dat de belastingdienst achteraf kan oordelen dat zij de gebruikte constructie als een detachering of dienstverband zien. En de rekening van dat besluit zal dan bij mij terecht komen.
Dat hoeft niet zo te zijn, als jouw VAR standhoudt (zie mijn eerste opmerking hierboven).