Los bericht bekijken
Oud 28 september 2013, 13:30
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator

Weblogartikelen: 2
Standaard

De ondernemersaftrek is inderdaad verbonden aan het IB-ondernemerschap (en het urencriterium).

Het is eind september, je hebt kennelijk pas 30% van je mogelijke winst gerealiseerd, en je kunt in de resterende maanden 70% van je winst verdienen met een nieuwe opdracht. Zo'n kans laat je toch niet lopen omdat je misschien - als er een kritische controle komt en die ongunstig uitpakt - wat minder belastingaftrek krijgt

Die 70% is wel een VAR-vraag, maar geen hard criterium voor het ondernemerschap. Het betreffende criterium is vaag en luidt:
Citaat:
Wie zijn uw opdrachtgevers?
U streeft ernaar meerdere opdrachtgevers te hebben, onder andere om betalings- en continuďteitsrisico's te verminderen. Wanneer u meerdere opdrachtgevers hebt, neemt uw afhankelijkheid van een of enkele opdrachtgevers af en neemt uw zelfstandigheid toe.
Bron: Belastingdienst

Let bij detachering ook op de andere criteria, zoals "Hoe zelfstandig is uw onderneming?"

Ik heb toen ik IB-ondernemer was ook weleens een jaar gehad waarin de omzet voor een groot deel van één klant kwam. Dat kan gebeuren en hoeft geen probleem te zijn, als het totaalbeeld over meerdere jaren maar dat van ondernemerschap is. Ik ben toen overigens niet gecontroleerd, dus ik weet niet wat het oordeel van de Belastingdienst zou zijn geweest.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aschoots Bekijk bericht
Als ik deze nieuwe opdracht aanneem, zal ik meer dan 70% van mijn winst in 2013 bij deze (waarschijnlijk) detacheerder maken.
Als je dat niet hebt aangegeven op de VAR-aanvraag, kan de consequentie daarvan dus wel zijn dat je een nieuwe VAR moet aanvragen voor 2013 en die aan je opdrachtgevers sturen.