Los bericht bekijken
Oud 29 september 2013, 00:02
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator

Weblogartikelen: 2
Standaard

Ik verwacht niet dat de belastingdienst aan de telefoon duidelijkheid kan bieden. En advies over contractsbepalingen zal de belastingdienst niet geven. Ondernemerschap is nu eenmaal een complexe beoordeling achteraf, op basis van alle feiten en omstandigheden, niet op basis van wat je kunstmatig op papier zet.

Ik zou het contract zo goed mogelijk bijbuigen richting bemiddeling, de omzet zo mogelijk onder de 70% houden, aantoonbaar aan marketing en acquisitie doen tijdens de opdracht (om te voldoen aan "U streeft ernaar meerdere opdrachtgevers te hebben") en verder gewoon de opdracht aannemen en uitvoeren.

Het ergste wat je kan overkomen is dat je wordt uitgekozen voor een belastingcontrole en dat het toepassen van ondernemersaftrek wordt afgekeurd. Wat je doet is een beoordelingsgeval, geen evidente fraude, dus een boete zul je niet krijgen. Dan moet je misschien nog een beetje belasting bijbetalen. Is dat nou zo erg? Houd de extra winst zo nodig als spaargeld achter de hand. De kans op zo'n controle en afkeuring is vrij klein.

Ik zie dit als een normaal ondernemersrisico, dat voortvloeit uit complexe en in de praktijk soms onhanteerbare regelgeving van de overheid. Het is geen schande om in dat licht gewoon te handelen als ondernemer, zeker in een moeilijke economische tijd.