Los bericht bekijken
  #2  
Oud 16 oktober 2013, 23:39
coelho coelho is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 maart 2011
Berichten: 33
Standaard

Ik heb je artikel gelezen en de grafiek gezien en ik ben om eerlijk te zijn behoorlijk verbaasd. Reden hiervoor is dat ik verwacht had dat een ondernemer bij eenzelfde omzet/bruto salaris meer zou overhouden. Met een zelfstandigenaftrek van ruim €7k en een MKB winstvrijstelling van 14% begint een ondernemer pas belasting te betalen nadat de eerste kop van zijn winst al is afgeroomd. In loondienst wordt de eerst verdiende euro al belast.

In je vergelijking neem je overigens ook niet mee dat een ondernemer behoorlijk wat kosten kan opvoeren die voor een werknemer vaak duurder uitvallen omdat ze (deels) uit netto inkomen betaald moeten worden. Denk aan het rijden van een leaseauto, die voor de werknemer vaak inclusief btw van het bruto loon af gaat, brandstof waar prive voor bijbetaald moet worden of een internetaansluiting die deels als kosten opgevoerd kan worden. Daar tegenover staan natuurlijk de extra kosten die de ondernemer moet maken wil hij zichzelf verzekeren en zijn oudedagvoorziening opbouwen, om nog maar niet over het ondernemersrisico te spreken.

Al met al heb ik toch het gevoel dat ik als ondernemer meer geld overhoudt dan toen ik werknemer was. Misschien zou je het eens met een berekening willen ontkrachten?
Met citaat reageren