winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden
Destijds hebben we een discussie gehad over het opgeven van een negatief bedrag (kosten > opbrengsten). Als ondernemer zijnde voor IB en OB, kan dat een keertje voorkomen - zeker tijdens de recessie -, en zou dat geaccepteerd moeten worden.
Mijns inziens is het vreemd dat de fiscus je dan ineens niet meer ziet voor dat jaar als ondernemer voor de IB, wel voor de OB. Betekent dat men overgaat tot naheffen, want men stelt dat je dit moet opgeven als neveninkomsten, die nooit lager dan 0 mogen zijn.
Mijns inziens vind ik dit zo krom: fiscus benadert mij ten alle tijden als ondernemer, maar nu ze geld zien en een voorlopige teruggave willen terughalen, ben ik dat ineens niet meer.
In het verleden heb je gesteld: "Overigens vrees ik dat het voor jou nadelig is om je bedrijf dit jaar als winst uit onderneming te kwalificeren, resultaat uit overige werkzaamheid zou voordeliger zijn. Dit omdat je bij winst uit onderneming met de MKB-winstvrijstelling zit, die in dit geval de aftrekpost voor je verlies beperkt"
Fiscus vindt hierover dat er nooit negatief resultaat mag zijn bij overige werkzaamheden!!!!
Hoe zit het nou precies?
Als ondernemer zijnde mag je officieel verlies opvoeren in de aangifte voor ondernemer. Toch uiteindelijk niet want......Vervolgens komen ze met een naheffing, omdat ze vinden dat je ineens geen ondernemer meer bent, omdat je verlies lijdt.
Dan mag je als particulier opnieuw aangifte doen, maar zonder negatieve neveninkomsten.......
Dus de fiscus wint altijd?????
|