Los bericht bekijken
  #12  
Oud 30 april 2007, 19:13
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: mag ik nou wel of niet voor mijn oude werkgever freelancen ?

Je belastingadviseur heeft half gelijk. Op zich heeft de Belastingdienst niets met 'arbeidsovereenkomst ontbinding' te maken. Maar als je voor je ex- werkgever je 'oude' werkzaamheden gaat voortzetten, dan zal de Belastingdienst de zaak wel even goed gaan bestuderen. Dan kunnen ze tot de conclusie komen dat je nog steeds als verkapte werknemer voor je oude werkgever werkzaam bent en op basis daarvan premies Sociale Verzekeringen heffen (daar zit de pijn, niet in de belastingkant).

Op zich begrijpt de Belastingdienst dat je niet meteen een groep van opdrachtgevers hebt, maar het is wel belangrijk dat je bij een controle kunt laten zien dat jouw klantenbestand groeiende is. Het getal van 3 opdrachtegevers is teveel een eigen leven gaan leiden en slechts een indicatie in samenspel met andere feiten die bepalen of je wel/niet een zelfstandig ondernemer bent.

Dat het volgens de meneer van de KvK niet vaak voorkomt dat de Belastingdienst alsnog een premienota opstelt, vind ik wat te optimistisch. Ik heb vele onderzoeken naar verzekeringsplicht uitgevoerd de laatste 20 jaar en regelmatig werd op basis van onderzoeken premienota's opgelegd.
Anders was het ook niet zo'n 'hot item'.

Een contract is belangrijk, maar bij premies SV gaat het met name om de feitelijke situatie die achteraf wordt bepaald. Deze kan totaal anders zijn dan wat in het contract staat. Kern van de zaak is altijd: de gezagsverhouding. Heeft de opdrachtgever bijvoorbeeld de mogelijkheid jouw aanwijzingen te geven, die jij moet opvolgen. Het maakt daarbij niet uit of hij dat wel of niet doet. De mogelijkheid daartoe alleen is al voldoende. Verder zal men kijken of jouw werkzaamheden een onderdeel vormen van de normale bedrijfsvoering. Als dat het geval is zal men eerder verzekeringsplicht. In jouw geval kan dit wel eens het geval zijn en volgens mij zit daar jouw 'zwakte'.

Wim
Met citaat reageren