Los bericht bekijken
  #6  
Oud 9 mei 2007, 15:52
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Je opdrachtgever afwijzen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bekijk bericht
Ik heb een opdrachtgever die wilt dat ik wat aanpas aan zijn site die hij gaat beginnen (dat is ook wat ik doe )

Misschien stel ik me aan en ben ik paranoide, maar eerlijk gezegd heb ik niet zon goed gevoel bij deze opdrachtgever. Maar eigenlijk wil ik hem ook niet afwijzen want ik ben pas net begonnen met freelancen. Ik zwem nog niet echt in het werk ofzo.

Wat zouden jullie doen als jullie een slecht gevoel hadden bij een opdrachtgever?
Zouden jullie uberhaupt ooit beginnen aan het niet rekenen van BTW (eigenlijk wil ik alles wel via de legale manier doen)?

Het is ook weer niet zon goedverdienende klus
Dag Koen,

Ik heb niet zoveel ander nieuws: inderdaad niet doen. Houd er ook rekening mee dat als je alles aanneemt "omdat ik toch aan opdrachten moet komen" je wel eens zoveel tijd met frustrerende opdrachten bezig kunt zijn dat je niet toekomt aan een goed plan en visie voor de toekomst van je onderneming. Wees voor jezelf heel duidelijk welk soort opdrachtgevers je wel en welk soort je absoluut niet wilt hebben. Ik moet bekennen dat ik zeker maandelijks opdrachtgevers afwijs en daar zitten soms grote jongens bij. Af en toe is dat heel eng, maar ik merk dat, juist omdat ik hierin duidelijk ben, naar mezelf en naar mijn opdrachtgevers, dat ik langzamerhand een heel erg prettige klantenbasis opbouw.

Ben je zover dat je opdrachtgevers moet afwijzen omdat je geen tijd hebt, overweeg dan met anderen samen te gaan werken, zodat je af en toe iets naar een ander door kunt schuiven. Zulke overeenkomsten kunnen heel erg prettig werken en hebben het voordeel dat je een steeds breder netwerk ontwikkeld.

En o ja: dat onderbuikgevoel is iets wat je moet koesteren: het is erg goed gereedschap om te bepalen of je nog goed bezig bent.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren