Los bericht bekijken
  #4  
Oud 5 april 2006, 21:12
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Help! Mijn opdrachtgever...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumbeheerder
Welke mogelijkheden heb je om het gedrag van je opdrachtgever te beïnvloeden? Wat kun je doen als hij chaotisch is? Weinig communicatief of zijn/haar afspraken niet nakomt? Of steeds iets meer wil? Of nog net weer even anders...?
Daar noem je nogal wat!

Een chaotische opgdrachtgever:
Die help je door zelf verantwoordelijkheid te nemen voor het ordentelijk verlopen van de opdracht vind ik. De 'grap' is dat ik in mijn vorige periode als ontwerper vaak zèlf te maken kreeg met het vooroordeel van 'chaotisch'. Toegegeven, ik heb wel de neiging alles op het laatste ogenblik te laten aankomen, maar heb inmiddels ook vertrouwen in de timing van mijn geest; uiteindelijk leg ik het ei gewoon en netjes op tijd, meestal-- en ik heb ook in mijn AV opgenomen dat het om een creatief proces gaat en dat de deadlines dus een indicatieve strekking hebben. Daar heeft niemand een probleem van gemaakt.
Maar dat terzijde.

Een weinig communicatieve opdrachtgever:
Zelf voorsorteren op de troep die het geeft als hij/zij niet goed communiceert en aan de opdrachtgever in klare taal te verstaan geven wat daarvan de consequenties zullen zijn. Weer een kwestie van verantwoording nemen en zelf kunnen voorzien wat het met een opdracht doet als je zulke dingen laat zweren.

Een opdrachtgever die steeds een beetje méér wil:
Een beetje coulance siert elke opdrachtnemer, denk ik. En als het een echt goeie klant is een boel coulance ook nog wel. En anders: paal en perk aan stellen. Het woordje "meerwerk" gaan gebruiken. Dat brengt vaak helder inzicht in de geesten van mensen ;-)
Idem voor aanpassingen.

Wat dit aangaat merk ik dat veel freelancers toch best onzeker zijn over dit soort aangelegenheden. Een aantal standaard teksten hebben die je opdrachtgevers kan 'teruggeven' als je je in een hoek gedrukt voelt is misschien een idee; dat je hierover nadenkt als je niet middenin zoiets zit (de bijkomende emoties kunnen het lastig maken-- hoezeer je je ook voorneemt dat dingen je niet zullen raken gaat het toch onder je huid zitten, ga je piekeren, enzovoorts...).
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren