Los bericht bekijken
  #8  
Oud 27 juni 2007, 20:31
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Stilstand of ontwikkeling?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Veel Lancelotters zijn echte kenniswerkers: mensen die met informatie werken, deze bijeenzoeken, verrijken, bewerken, herverdelen. Een steeds groter deel van onze informatie halen we niet meer uit ons analoge leven (boeken, een feestje, de buren) maar van het web. Dat web kan ook dienen als netwerk-machine (LinkedIn, Blogs en al die andere digitale bushokjes) en zelfs als ontwikkelmachine waarmee je nieuwe competenties kunt opdoen.

Een webdesiger moet technisch en creatief bij blijven, ogen open houden. Een tekstschrijver kan niet 10 jaar lang over het zelfde onderwerp blijven schrijven, maar nieuwe vakgebieden ontwikkelen. Een hulpverlener of IT-supportleverancier moet ook bij blijven.

Waar halen jullie je kennis vandaan? Hoe blijf je bij en hoe zorg je er voor dat je dienstenpakket breder of dieper wordt? Hoe herken je kansen in je omgeving en hoe speel je daar op in? Of blijft het bij dromen over plannen?
Omdat mijn vakgebied in Nederland nog grotendeels in de kinderschoenen staat, richt ik me voornamelijk op de VS wat betreft vergaring van technieken en inzichten. Dat houd in dat ik in de VS lid ben van een vereniging voor wetenschapsillustratoren en dat ik een portfolio heb staan op de portfoliosite van die vereniging. Met de mensen uit die vereniging mail ik regelmatig (bijna dagelijks) en ik kijk ook heel goed naar het werk dat zij doen. Zo doe ik nieuwe ideeën op en probeer ondertussen de technieken die ik mooi of interessant vind aan te leren en het liefst te perfectioneren. Ook zorg ik ervoor dat ik mezelf minstens drie keer per jaar een nieuwe techniek of computer applicatie aanleer. Onder techniek kun je bijvoorbeeld verstaan dat ik met gouache leer schilderen of dat ik animaties leer maken.

Verder heb ik altijd de laatste versie van mijn computerapplicaties op mijn pc's staan. Vorige week bijvoorbeeld heb ik Adobe Creative Suite 3 extended gekocht. In de weken na zo'n aankoop ben ik 's avonds vaak bezig met het volgen van video tutorials en het oefenen van de nieuwe features van de software. Ik gebruik vaak nieuwe opdrachten om mijn vaardigheid in nieuwe technieken te verfijnen.

Tot zover de techniek. Verder lees ik heel veel, op het web maar ook in druk, ben geabonneerd op kranten, nederlandse wetenschaps- en techniekbladen maar ook op bladen als Science Magazine, Nature en dergelijke. 's ochtends ga ik een hele rits rss-feeds langs op diverse vakgebieden en interesses.

Ik probeer goed contact te houden met mensen op mijn oude universiteit en met andere universiteiten. In Nederland ben ik lid van de vereniging voor wetenschapsjournalisten waar ik jammer genoeg niet vaak genoeg met excusies meega. En ben ik lid van het KIVI-NIRIA, de vereniging voor ingenieurs.

Op dit moment ga ik te weinig naar bijeenkomsten en borrels, mijn werk zit me wat dat betreft een beetje in de weg, maar ook dat is vaak een grote bron van, vooral, nieuwe inzichten en ideeën.

Omdat mijn werk eigenlijk ook mijn hobby is, ruim ik altijd wat tijd in voor het maken van vrij werk. Ik pak dan een droom en ga ermee aan de slag .Dat is vaak een uitstekende gelegenheid voor werk "op het randje": op zo'n moment probeer ik over de grenzen te gaan die ik tot dan toe had. Dat werkt tot nu toe nog steeds wonderbaarlijk en ik sta er af en toe zelf versteld van hoe ik me ontwikkeld heb in de laatste drie jaar.

Het meeste leer ik trouwens van het toepassen van oplossingen uit het ene vakgebied in een totaal ander vakgebied. Denk aan het toepassen van inzichten in de ergodynamica (volgens mij schrijf ik het verkeerd, maar ik hoop dat jullie weten wat ik bedoel) in het maken van een inzichtelijk totaal artikel over, pak'm beet, een vaccinfabriek. Of kunst in wetenschap en andersom. Verder houd ik van geintjes in mijn werk en probeer dan ook altijd een creatieve leuke kwinkslag in mijn werk te verwerken.

Die kansen uit de omgeving doe ik een andere keer
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren