Re: vraag: combinatie laptop en desktop
Je laptop is eigenlijk al een portable harddisk. Je kunt ook de bestanden op je laptop sharen naar de pc. Als je op de pc werkt staat de laptop dan aan en werk je (o.a.) met bestanden op de schijf van de laptop.
Ik heb hier op die manier drie computers (pc, laptop, linux), twee lokale netwerkschijven (voor backups en extra opslagruimte) en drie virtuele netwerkschijven op internetservers die ik allemaal vanaf mijn pc kan benaderen als ware het een map op de schijf van de pc zelf.
Dit model veronderstelt dat laptop en pc op een lokaal netwerkje zijn aangesloten, maar dat is tegenwoordig bijna vanzelfsprekend (hub of switch in de kabel- of ADSL-router).
Een nadeeltje is dat de performance iets achteruit gaat, want de harddisks in een laptop zijn meestal wat trager dan die in een pc. Bovendien komt de netwerkoverhead erbij.
Wel goede backups maken, want zo'n laptop is kwetsbaar en bevat in dit scenario al je cruciale bestanden. Bij kopiëren of synchroniseren heb je automatisch al een backup, maar bij het sharen van een schijf niet.