Los bericht bekijken
  #13  
Oud 18 november 2007, 12:29
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Belastingzaken bij combinatie loondienst/freelancen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Dat ik mijn weekend opgeef om mijn bestaan als zelfstandig ondernemer uit te bouwen is toch iets waar ik zelf voor kies? Dan kan mijn werkgever er toch niet op aangekeken worden? Die geeft mij dat weekend wel vrij namelijk!
Het was voornamelijk ook als vraag bedoeld aan (ervarings)deskundigen op dit forum. Voor mij speelt het nu nog niet direct, maar zou binnenkort ook wel op mij van toepassing kunnen zijn. Mij is het alsvolgt uitgelegd.

Als je bij twee werkgevers in dienst bent, moeten beiden op de hoogte zijn van je activiteiten bij de ander. Daarop moet de werktijd, rooster etc. worden afgestemd. Beide werkgevers zijn hiervoor verantwoordelijk, maar de werknemer uiteindelijk ook omdat hij de werkgevers hierover moet inlichten. Alle uren bij twee werkgevers tezamen mogen nooit meer bedragen dan het wettelijk vastgestelde aantal uren.

Ben je zelfstandig ondernemer en in loondienst, dan treed je feitelijk zelf in de verantwoordelijkheid als "werkgever" voor je ondernemingsactiviteiten. Omdat je bij je eigen onderneming geen werknemer bent, is de atw niet van toepassing. Maar wel op je activiteiten in loondienst. Mijn vraag aan dit forum is dan ook: mag de werkgever het goed vinden, of is hij hier ook onverkort gehouden aan het toepassen van de arbeidstijdenwet? .
Met citaat reageren