Tekstschrijvers: geen beroepseer en niet zakelijk genoeg
Hallo, mijn eerste bijdrage hier. Leuk, zo tussen de veteranen. Om direct met de deur in huis te vallen, het lijkt mij niet verstandig om een opdrachtgever te vragen zelf eens een tekst te maken om die tekst vervolgens kritisch te gaan nakijken. Zo van 'je kunt het zelf ook niet'.
Je kunt m.i. drie dingen doen: de opdrachtgever opvoeden, een projectprijs gaan rekenen of de opdrachtgever inruilen voor een andere.
Een opdrachtgever opvoeden is moeilijk maar kan wel. In mijn ervaring is het type klant dat hardop durft te twijfelen aan je urenverantwoording ook het type dat met pittige antwoorden kan omgaan. Sommigen (vooral echte ondernemers) waarderen dat zelfs.
Bedenk wel: men wil in feite met jou in discussie over de manier waarop jij je werk doet. Het is net als met voetballen: iedereen kan schrijven en dus denkt ook iedereen dat 'ie er verstand van heeft. Schrijven is voor deze mensen eigenlijk geen volwaardig vak. Maar dat is hun probleem, niet het jouwe: het gaat hier vooral over vertrouwen en beroepseer. Dat laatste betekent wat mij betreft: over geld kan worden onderhandeld, over het resultaat kan worden gesproken - maar niet over de manier waarop je je werk doet.
Mijn advies: geen ruzie maken, niet verdedigen, ga desnoods even afkoelen. Je kunt met een glimlach aan de opdrachtgever vragen of hij dit ook wel eens aan de webdesigner of de accountant heeft gevraagd. Meestal niet. Dan vraag je eenvoudig waarom bij hen dan niet. Wat er ook als antwoord komt, praat over geld of resultaat maar niet over je vak.
Alternatief: constateer droog en zakelijk dat men kennelijk ontevreden is over de verhouding tussen resultaat en kosten. Oftewel: de prijs. Dan gaat het direct over geld en daarover kun je wél in discussie. Krabbel niet zomaar terug in je aanpak (dat maakt je ongeloofwaardig), geef aan wat de klant dan minder krijgt. Geef desnoods, in uiterste nood, een projectkorting (geen korting op je uurtarief).
Met een projectprijs kun je dergelijke discussies vermijden - zorg dan wel voor wat risicopremie in je prijsstelling omdat er in dit geval natuurlijk discussie over het eindresultaat kan ontstaan (wanneer is het project goedgekeurd en helemaal klaar - stel daarvoor criteria op).
Hou je toch gezeur, kijk dan verder. Inruilen dus. Jij bent een professionele vakman of -vrouw, dan mag je van je opdrachtgever ook verwachten dat hij of zij daarmee om kan gaan. Bij continu gezeur over je uren is er kennelijk geen vertrouwen. Denk dan gerust 'als je het beter kan, doe het lekker zelf'. Zeker in de huidige economie.
|