Los bericht bekijken
  #19  
Oud 28 februari 2008, 00:00
frank9 frank9 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 januari 2008
Berichten: 5
Standaard Re: Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever

Dit lijkt ook op mijn start. Ik zit wel in een andere branche, de redactie-businesss. Ik start binnen 3 maanden mijn eigen onderneming, en ik voldoe aan alle criteria voor een VAR-wuo. Heb alles klaar om als echte onderneming te starten.
Echter ik heb een afspraak met mijn werkgever dat ik als start-up-support het 1e jaar 75% van mijn inkomen uit opdrachten kan halen die ik van mijn werkgever krijg. (wel op basis van offerte en duidelijke (niet)gezagsafspraken.)
Ik kan alle VAR-aanvraag-vragen 'positief' invullen behalve de vraag 'verwacht u werkzaamheden te verrichten die u voorheen bij uw oude werkgever in loondienst verrichtte?'. Hier zou ik 'Ja' in moeten vullen en wellicht dat dit al reden is voor de BD om de wuo niet af te geven maar een row. Ik kan me ook onnozel opstellen: dat ik verwacht dat ik nagenoeg niet voor mijn oude werkgever zal werken en bij vraag 2J 'Nee' invul.
Aan het einde van het jaar zal blijken dat ik 70% voor mijn oude werkgever heb gewerkt en de overige 30% voor 2 of meer anderen. In het 2e jaar zal de verhouding naar 50-50 gaan.
- Is deze geveinsde 'onnozelheid' acceptabel en riscoloos?
- Als ik bij 2J wel 'Ja' invul is dat dan per definitie een reden voor de BD om geen wuo af te geven?
- Is het voor de BD een standaardcontrole om te kijken of een opdrachtnemer ooit heeft gewerkt bij de opdrachtgever? Zo niet dan kun je bij 2J toch een 'Nee' invullen?
- Ik weet ook van mij bekende ondernemers dat zij ooit gestart zijn met een mate van zekerheid in de vorm van toegezegde opdrachten van de oudwerkgever.

Die Var blijf ik een gotspe vinden, ik kan aantonen dat ik als volwaardig ondernemer mijn bedrijf ga starten, alle risico draag, je haalt je opdracht als eerste binnen bij de opdrachtgever waar je de juiste ingangen kent (je oude werkgever dus) en de BD zou dit eigenlijk willen bestraffen. Ik hoop dat de BD toch iets anders te werk gaat en hoor graag jullie adviezen/ervaringen.

groet,
Frank