Los bericht bekijken
  #12  
Oud 27 februari 2007, 13:47
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fjodor Bekijk bericht
Overigens is het punt van meerdere opdrachtgevers te moeten hebben voor mij niet haalbaar. Systeem- en netwerkbeheer is nou eenmaal niet iets dat na drie maanden is afgelopen.
Que? Ik ken wel een paar zelfstandige systeembeheerders met vrij veel opdrachtgevers. Ze komen periodiek langs voor routinewerk (de boel controleren, backups verwisselen e.d.), op afroep bij problemen en op afspraak bij projecten (nieuwe installaties, migraties e.d.). Ze werken met een mix van vaste basisbedragen, strippenkaart met uurtarief en projectspecifieke offertes.

En daarbij kun je (soms) gebruik maken van beheer op afstand, zodat je vanaf eigen locatie op één dag voor meerdere klanten kunt werken.

Ik heb de indruk dat jij alleen kijkt naar de verkapte banen: zoveel maanden full-time op locatie bij de klant via detacheringsbureaus. Da's natuurlijk wel lekker makkelijk, maar je hebt dan weinig zelfstandigheid in praktische zin en waarschijnlijk geen ondernemerschap in fiscale zin. Bovendien blijft er een flinke marge aan de strijkstok hangen bij de detacheringsbureaus en ben je van hen afhankelijk voor het verloop van je 'carrière' (wat voor soort werk je aanneemt, hoe je je wilt ontwikkelen etc.).
__________________
René