Los bericht bekijken
  #13  
Oud 27 februari 2007, 18:52
Fjodor Fjodor is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 februari 2007
Berichten: 16
Standaard Re: Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Ik heb de indruk dat jij alleen kijkt naar de verkapte banen: zoveel maanden full-time op locatie bij de klant via detacheringsbureaus. Da's natuurlijk wel lekker makkelijk, maar je hebt dan weinig zelfstandigheid in praktische zin en waarschijnlijk geen ondernemerschap in fiscale zin. Bovendien blijft er een flinke marge aan de strijkstok hangen bij de detacheringsbureaus en ben je van hen afhankelijk voor het verloop van je 'carrière' (wat voor soort werk je aanneemt, hoe je je wilt ontwikkelen etc.).

Ik kijk inderdaad alleen naar opdrachten voor minimaal 3 maanden. Het geeft een minder gevoel van ondernemerschap maar heeft toch genoeg voordelen. Ik heb in mijn directe omgeving al 3 freelancers die de afgelopen jaren bij één klant hebben gezeten, waarvan eentje zelfs zonder een VAR te hebben.
Zij hebben allemaal nooit gezeur gehad over het feit dat ze voor langere tijd bij één klant zitten. Ik zie dus genoeg freelancers die het op de manier doen zoals ik dat ook wil. Wel hou ik rekening met eventueel gezeur over de VAR en de kosten die daar bij komen kijken.
Op zich laat ik mij niet leiden door tussenbedrijven/bemiddelaars en ik deel je mening ook niet dat ik van hen afhankelijk zou zijn. Dat er wat aan de strijkstok blijft hangen is hun goed recht, ik koop in feite de acquisitie af. Naast die ene lange klus heb ik meerdere korte klusjes op het gebied van systeembeheer bij kleinere klanten. Ook doe ik in de verkoop van hardware en dat levert ook klanten op. Ik sta ingeschreven bij meerdere buro's en krijg genoeg aanbod waaruit ik kan kiezen. Ik bepaal ook helemaal zelf welke opleidingen ik doe. Dus wat dat betreft heb ik genoeg vrijheid