Discussie: Inkomstenbelasting IB 2010 activa en passiva
Los bericht bekijken
  #2  
Oud 15 maart 2011, 09:55
.gertjan. .gertjan. is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 januari 2011
Berichten: 23
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sokken Winkel Bekijk bericht
Goedemiddag,

2) Ik moet zelf apart aangifte inkomstenbelasting doen, maar we hebben gezamelijk een koopwoning. Maandelijks krijg ik een bedrag terug van de belastingdienst (voorlopige teruggaaf).

In welke aangifte geef ik dat nu op? In beide aangiften moet ik de eigen woning opgeven en kan ik een voorlopige teruggaaf in vullen. Voorheen deden wij samen aangifte en was dit niet aan de orde.
Ik heb hem dit jaar ook zelf gedaan (eerste jaar als ondernemer naast fulltime dienstverband). Zo heel erg moeilijk is de aangifte niet (doe hem al jaren zelf en doe ook mijn eigen administratie, daarnaast is mijn bedrijfsvoering niet echt complex dus durfde ik het aan), de problemen waar jij tegenaanloopt ben ik ook tegengekomen, punt 1 lees ik later nog een keer op mijn gemak door en zal ik later proberen te beantwoorden (ik heb mijn aangifte al 2 weken geleden ingestuurd), maar op punt 2 wil ik wel alvast antwoorden.

De voorlopige teruggaaf vraag je vaak wel samen aan, maar wordt individueel bepaald en betaald. Dus zowel jij als je fiscaal partner krijgen een voorlopige teruggaaf. Hierover krijg je dus ook beiden een eigen brief, daarnaast wordt deze ook vaak als 2 losse betalingen overgemaakt.

Bij ieder vul je dus de toegekende voorlopige teruggaaf in, in het normale programma de teruggaaf van je partner en in het aangifte IB ondernemers je eigen VT. Het kan ook zijn dat je partner geen VT ontvangt en dan hoef je dat daar dus niet in te vullen (dat is afhankelijk op wie je de aftrekposten zet).
Met citaat reageren