Discussie: Slechte briefing
Los bericht bekijken
  #1  
Oud 18 april 2013, 12:31
Kaki Kaki is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 april 2013
Berichten: 1
Standaard Slechte briefing

Hoi,

Sinds een klein jaartje ben ik aan het werk als freelance schrijfster. Een maand geleden heb ik een nieuwe opdracht gekregen, om de naamsbekendheid van een bedrijfje te vergroten. Dat willen ze graag middels social media, e-mailmarketing en aanpassingen op de site doen.

Waar ik een beetje tegenaan loop is dat ik eigenlijk geen briefing heb gekregen. Mijn opdrachtgever is niet duidelijk in wat hij wil, en wisselt ook vaak van gedachten. Bovendien heeft het bedrijf geen communicatiestrategie, geen marketingplan en geen idee over wie hun doelgroep is. Ik had verwacht dit te kunnen gebruiken als uitgangspunt voor een social media strategie en e-mailmarketingplan. Of eigenlijk zelfs al verwacht dat dit plan er al lag, en ik het enkel hoefde uit te voeren. Ik krijg geen input en word geacht 'maar wat te doen'. Daar komt nog eens bij dat de benodigde software e.d. die nodig is om mijn werk te doen, niet aanwezig is. Ook dat moet ik maar 'even' regelen.

Ik heb het gevoel dat ik een heleboel werk moet verzetten wat ik niet had voorzien, en waar ik ook eigenlijk niet heel erg goed in ben. Aan echt schrijven kom ik amper toe. Ik ben een beetje gefrustreerd en voel dat ik veel tijd kwijt ben aan randzaken en weinig werk af krijg.

Eigenlijk ben ik een beetje op zoek naar advies over hoe ik verder moet gaan. Mijn gevoel zegt een gesprek aangaan om verwachtingen van beide kanten uit te spreken, waaruit misschien blijkt dat ik de opdracht moet afbreken omdat ik niet geschikt ben voor de opdracht. Mijn hoofd zegt dat ik dat niet kan maken, en ik mij ontzettend moet gaan inlezen in marketingboeken en -literatuur om met een aanpak te komen (wat mij ontzettend tegen staat).

Ik weet in ieder geval wel dat ik het met een volgende opdracht anders ga aanpakken en ervoor zorg dat dit soort dingen duidelijk zijn voordat er een offerte wordt getekend.

Dank!
Met citaat reageren