Los bericht bekijken
  #3  
Oud 19 februari 2012, 14:07
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Bertine,

Wanneer heb je bij de supermarkt, kleding winkel of welke winkel dan ook ruim 25% korting gekregen omdat je beloofde vaker terug te komen? beetje flauw ik weet het maar toch.. de basis gedachte is hetzelfde..

De belofte van meer werk moet in mijn optiek nooit tot korting leiden.. het is in heel veel gevallen een loze belofte..
Je zet jezelf namelijk volledig vast, als hij pas over 2 maanden komt met het volgende klusje en je rekent dan 70 euro omdat je het toch niet echt als regelmatig werk aanbod ziet, dan krijg je geheid discussie over je tarief dat de vorige keer nog 50 euro was of de opmerking "we hebben toch een afspraak voor 50 euro".. en vervolgens een discussie over wat regelmatig werk aanbieden.

Kortom als klanten bij mij komen met zo'n verhaal, ik doe de laatste tijd veel MS Excel klussen (budgetmodellen maken e.d.) en hoor vaak dat als het goed gaat ik bijna zeker vaker zal worden ingehuurd. Maar de praktijk is dat dat hooguit een a twee keer (per jaar) gebeurd en dat noem ik niet regelamtig werk
Wat ik doe in dergelijke offertes is de 1e sheet aanbieden voor prijs X, en als de volgende sheets ook worden "besteld" voor datum Y (meestal binnen maand of 3) dat ze dan 20% korting krijgen op de 1e sheet. en dat het uurtarief waarmee ik de offerte bereken voor dat nieuwe werk met 5 of 10 euro omlaag gaat.. (ik zit overigens redelijk in de zelfde range als jij, ik start standaard met 75-80 euro per uur)
die 20% korting is meer als de 5 euro per uur die ik op de vervolgsheets aanbied, maar maakt het aantrekkelijk om die andere sheets ook te bestellen en de totaal omzet blijft aantrekkelijk voor het werk wat er tegenover staat.

In jou geval had ik voor de eerste opdracht denk geen korting gegeven en gezegd, ik zal eens nadenken over een tarief als je regelmatig werk aanbied.

Wat je voor jezelf ook kan doen is een lijstje maken met wat je redelijke tarieven vind bij bepaalde volumes aan werk. Dat lijstje maak je voor jezelf en niet als standaard prijslijst, dus als de klant er niet om vraagt geef je het ook niet zomaar weg, dan hanteer je gewoon je eigen tarief.

Ik heb dat zelf ook ervaren, ik heb ook zo'n globaal lijstje van korting die ik bereid ben te geven bij bepaalde duur van opdrachten. In het begin deed ik dat al standaard. Nu kom ik eerst gewoon met mijn standaardtarief, ook omdat ik weet dat ik niet heel duur ben.

Voordeel van het lijstje is ook dat ik in gesprekken als het over korting gaat niet zo twijfelend meer overkom waardoor ze denken dat er meer in zit.. Ik geef direct aan ofwel dat korting er niet in zit of dat ik wel eens kan berekenen of het wat lager kan en op welke voorwaarden.

Als laatste probeer altijd de korting te zien over het totale project en niet op je uurprijs.. 10 euro klinkt niet veel maar als je het 200x moet weggeven omdat de opdracht 6-8 weken duurt geef je toch zomaar 2.000 euro of in jou voorbeeld zelfs 4000 euro weg.. dat is best veel.. toch? en als je teveel weggeeft dan word regelmatig werk dus slechter betaald ipv dat het jou meer zekerheid bied en dat laatste daar moet de focus op liggen, kan ik een lager tarief aanbieden omdat ik een lager ondernemersrisico heb..
Met citaat reageren