Los bericht bekijken
  #7  
Oud 24 september 2007, 17:18
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 d

Citaat:
Hoe zit dit? ik heb 14 dagen aangehouden omdat ik het geld dringend nodig heb, alles op zetten kost behoorlijk veel geld, en ben beginnend (nog niet eens een maand bezig!) dus heb het gewoon nodig.
Dat is misschien een minder sterk punt in je start; je kunt wel vragen cq eisen dat klanten tijdig moeten betalen, maar je hebt geen garantie dat ze zich aan jouw verzoek houden. Ook al heb je keurig op tijd geleverd.
Ik denk dat je er zelfs rekening mee moet houden dat het grootste deel van de BtB klanten niet binnen 14 dagen zal betalen. Ik ken bedrijven die voor betalingen een doorlooptijd (geen onwil, maar gewoon 'procedure') van 90 dagen hanteren.

Een opdrachtgever krijgt daarnaast te maken met veel andere facturen. De facturen waarbij het afbreukrisico groot is (m.a.w. er schade ontstaat wanneer niet tijdig betaald wordt) worden als eerste betaald - als er gekozen moet worden. Kleinere opdrachtgevers (maar soms ook grote) zitten soms krap en moeten prioriteiten stellen.

Kortom, 14 dagen is een prima termijn, maar deze zorgt er niet voor dat al je facturen binnen 14 dagen betaald zijn.
Als de $$$ druk bij jouzelf groot is, zou je bij het aannemen van klussen kunnen informeren naar de betaalprocedure van je opdrachtgever. Dit zet sommige opdrachtgevers wel aan het denken: wat is er aan de hand? Je plaatst je dan wel in een bijzondere situatie door uit te leggen dat je start en graag wil dat er snel betaald wordt.

Oplossing: val je opdrachtgevers hiermee niet lastig (stuur ze gewoon een herinnering of twee) en informeer naar een (ondernemers)limiet of starterskrediet bij je bank. Ik heb goede ervaringen met ABN AMRO. Maar opdrachtgevers kan je nooit belasten met jouw eigen financiele druk (tenzij die door de opdrachtgever zelf exclusief wordt veroorzaakt ).
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren