Los bericht bekijken
  #4  
Oud 2 februari 2010, 00:14
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Liever niet netwerken maar wat dan ?

Dag Anja,

Zoals Adine al aangaf, zijn er meer manieren van netwerken. Sterker nog: wat jij aan netwerken noemt, heet in sommige kringen al 'old school netwerken'.
Kán op z'n tijd leuk zijn, mits je (zoals je zelf al aangaf) op de goeie plek zit.

Maar netwerken doe je niet alleen als je met ondernemers in één (virtuele of fysieke) ruimte zit, dat doe je altijd. Als mensen (inclusief je familie, je vrienden, de mensen op je sportclub enz.) niet weten wat je doet, dat je bedrijf bestaat, kunnen ze je ook niet helpen.
Daarmee bedoel ik niet dat je iedereen overal en altijd met je pitch moet lastig vallen, of op verjaardagsfeestjes met kaartjes moet rondstrooien. Ik bedoel er wel mee dat je altijd een aantal kaartjes in je zak of tas hebt zitten. Als een gesprek dan toevallig op je bezigheden uitkomt (niet sturen, dat komt pushy over!), dan kun je dat in het kort vertellen. Misschien kun je zelfs vragen om je verder te helpen, maar persoonlijk vind ik dat al ver gaan voor een feestje. Mocht iemand om je kaartje vragen, dan heb je die bij de hand.

Netwerken (althans, de versie die ik 'leef') is overigens niet 'vragen om opdrachten', maar kijken waarmee jij een ander kunt helpen. Dat hoeft niet zakelijk te zijn, maar kan net zo goed een kopie van een onwijs leuk artikel over 'Sudoku voor mensen met groene vingers' zijn. Als je daar iemand een plezier mee kunt doen, is dat helpen. Interesse, aandacht, dat soort dingen.
Dus hoezo, liever niet netwerken? Je doet het al, in alle contacten die je elke dag hebt.

Als jij mensen hebt geholpen, in de fysieke of virtuele wereld, zullen ze op hun beurt graag jou helpen. Maar dat kunnen ze alleen maar, als ze weten wat jij zoekt. Misschien zoek je ook een artikel, dit keer 'Sudoku voor hondenbezitters' of zo. Of een opdracht. Of een contact dat tot een opdracht kan leiden.

Denk dus breder over netwerken en dan zul je merken dat je het 1) zelf al doet (maar misschien kan het op het zakelijke vlak beter) en 2) dat het nog leuk kan zijn ook!
Dit boekje kan je trouwens helpen om anders tegen netwerken aan te kijken. Klein, makkelijk leesbaar en betaalbaar.

Veel plezier met netwerken!
Renée
Met citaat reageren