Discussie: AOV mogelijkheden
Los bericht bekijken
  #1  
Oud 10 februari 2007, 17:33
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard AOV mogelijkheden

Ik heb net de discussie over wel of niet AOV verzekeren gelezen. De afweging of je dit wel of niet doet, laat ik even in het midden. Af en toe wordt er geschreven over een BV constructies, zodat je net zo verzekerd bent als werknemers. Maar wat ik mis, is dat niemand het heeft om zijn arbeidsongeschiktheid op basis van de ziektewet en de WIA, via het UWV. Dat is een mogelijkheid, die met name interessant is voor diegenen die nu nog in loondienst werken, of een WW uitkering hebben en die overwegen om freelancer te worden.

Een belangrijk aandachtspunt is namelijk dat de verzekering binnen 4 weken nadat je uit loondienst bent gegaan, of nadat de uitkering stopt de aanvraag bij het UWV binnen moet zijn. En dat wordt vaak vergeten.
Een tussenpersoon zal je niet zo gauw over de mogelijkheid adviseren. Je bent druk met van alles en nog wat en die 4 weken periode is zo voorbij en dan kan het (haast) nooit meer.

Mijn advies is (als je arbeidsongeschiktheid wilt verzekeren), om je arbeidsongeschiktheid eerst bij het UWV te verzekeren. Als dat loopt te gaan shoppen bij verzekeraars. Misschien zijn er, die betere voorwaarden bieden, lagere premies vragen of ruimere dekking bieden. Dan kun je altijd nog overstappen.

Wat zijn de belangrijke verschillen met AOV verzekeringen:
1. Je wordt altijd geaccepteerd, ook als je gezondheid te wensen overlaat. En daarvoor betaal je geen premieopslag, zoals bij commerciele producten;
2. Je kan de verzekering op elk moment beeindigen;
3. Je bent verzekerd tot je 65e verjaardag;
4. Je hebt maar 2 wachtdagen, daarna gaat de ziektewet al uitkeren;
5. Je kunt je alleen verzekeren voor alleen de Ziektewet (eerste 104 weken) of alleen de WIA (na 104 weken). Een directeur grootaandeelhouder van een BV kan geen Ziektewetverzekering afsluiten.
6. Je kut niet kiezen voor en langere eigen risicoperiode, zoals bij een AOV polis;
7. Je arbeidongeschiktheid voor de WIA wordt afgezet tegen het begrip 'gangbare arbeid' en niet tegen arbeidsongeschiktheid voor het werk wat je deed;
8. Geen premiestijging vanwege vorderen van de leeftijd.


De premie is de wettelijke premie. Die is voor de ZW in 2007 6,87% en voor de WIA 6,87%. Het loon da je verzekerd kan varieren van het minimumloon (€ 1300,80 bruto per maand) tot het maximum dagloon (€ 172,00 per dag).
Als je de verzekering afsluit mag je geen hoger bedrag verzekeren, dan je laatst verdiende loon. Later mag je dat steeds aanpassen.
Dus is de jaarpemie voor een vrijwillige ZW en WIA verzekering voor het minimumjaarloon (€ 15.610,00) in 2007 € 2080,00. (maximum dagloon laat ik maar even buiten beschouwing).

Wim

www.aspon.nl
Met citaat reageren