Discussie: AOV mogelijkheden
Los bericht bekijken
  #6  
Oud 21 mei 2007, 08:13
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: AOV mogelijkheden

Nee,
Op zich zie je niets bijzonders over het hoofd. De vrijwillige verzekering bij het UWV is zeker niet goedkoop, maar heeft een paar voordelen, die voor de één belangrijker is dan voor de andere.

Het belangrijkste is dat er een algemene acceptatieplicht is. Dus geen keuring, die kan leiden tot een premieverhoging, vanwege klachten uit het verleden, bijvoorbeeld het uitsluiten van klachten aan je linkerhand, omdat die als kind een keer uit de kom is geschoten, of de verzekering eindigt omdat je 60 jaar bent geworden. Ik ben 50 jaar en als ik een AOV wil afsluiten, kost mij dit al gauw tussen de € 5000,00 tot € 7000,00 per jaar.

De vrijwillige verzekering bij het UWV beoordeelt je arbeidsongeschiktheid voor de WIA naar passende arbeid. Dat begrip is ruimer dan naar beroepsarbeid. Verzekeringsmaatschappijen kunnen wel verschil maken in passende arbeid of beroepsarbeid. Bij de laatste ligt de premie wel veel hoger. De Ziektewet gaat wel uit van beroepsarbeid.

Verder blijft het premie op het wettelijke premieniveau. Dus geen verhogingen omdat je ouder wordt. De hoogte van het loon mag je zelf kiezen. Het minimum is € 5,00 per dag. Je mag niet bij de start een veel hoger loon verzekeren dan dat je gehad hebt, toen je in loondienst was. Later kun je dit wel aanpassen.

De premies zijn 6,87% (Ziektewet) en 6,38% (WIA).
Hieronder staat een link naar de UWV site met informamtie over de materie.
http://www.uwv.nl/Werknemer/werken_e...t_zijn_dat.asp
Je betaalt geen premie op het moment dat je arbeidsongeschikt bent.
De Ziektewetverzekering keert na 2 dagen arbeidsongeschiktkheid uit en de hoogte van de uitkering is 70% van je verdiende loon.

Ik heb mij eerst vrijwillig verzekerd via het UWV (dan ben je verzekerd), vanwege de aanmeldtermijn en ga daarna pas shoppen bij verzekeringsmaatschappijenen en hun aanbod naast de vrijwillige verzekering van het UWV leggen. Want er kan verschil zitten tussen de prijs van een offerte en de prijs die je moet betalen, nadat je geaccepteerd bent.

Wim
Met citaat reageren