Los bericht bekijken
  #17  
Oud 6 november 2008, 21:00
Life Creations Life Creations is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 24 november 2006
Berichten: 69
Standaard Re: Balans tussen intuïtie en ratio

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Daarom vraag ik me met wetenschapsfilosofische belangstelling af: hoe kunnen we eigenlijk het onderscheid maken tussen creatieve oplossingen uit de intuïtie en uit de ratio? Kan de persoon zelf dat? Kunnen gedragswaarnemers (waaronder gesprekspartners) dat? Kunnen hersenonderzoekers dat?
Ik denk dat creatieve oplossingen vanuit de intuitie ontstaan. De ratio is gewend om zaken die het van anderen geleerd heeft te kopiëren en misschien wat te mengen met andere zaken. Compleet nieuwe ideeën, die zogenaamd "uit de lucht komen vallen" komen vanuit je intuïtie.
Maar dat is even hoe ik er zelf over denk...

Mijn ervaring, ook met mijn cursisten is, dat mensen kunnen leren om dit onderscheid te maken. En dan heb ik het niet alleen over creatieve oplossingen, maar in het gehele leven.
Dus ja, de persoon kan zelf onderscheid maken tussen de ratio en intuitie.
Gedragswaarnemers kunnen het ook het onderscheid maken, maar dit hangt wel af van een bepaalde mate van gevoeligheid en afstemming op de ander.

Ik vermoed dat hersenonderzoekers dat ook kunnen waarnemen, maar vraag me niet naar onderzoeken daarover, daar houd ik me niet echt mee bezig.

Groeten,

Lucy
www.life-creations.nl
Met citaat reageren