Los bericht bekijken
  #9  
Oud 3 april 2007, 18:54
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Payrolling-vragen van een leek met vast dienstverband

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door starter Bekijk bericht
Uhm. Als jij freelancer bent heb je toch ook een baan, collega's en gedoe ? Ik zie het verschil niet echt.
Dan ga je ervan uit dat freelancers voor 40 uur per week worden ingehuurd door een tijdelijke opdrachtgever. En dat hoeft helemaal niet. Sterker nog: de meeste van ons doen dat ook niet. Ik werk bijvoorbeeld thuis en zit slechts heel soms bij een opdrachtgever. Ik heb ook zeker geen baas, maar klanten. En dat is een heel erg groot verschil. En nee, ik heb geen collega´s maar een netwerk van freelancers die min of meer hetzelfde doen als ik. Maar ook dat is iets fundamenteel anders.

Ik hoef bijvoorbeeld nooit te vergaderen over onderwerpen die niets te maken hebben met mijn opdracht. Heb geen functioneringsgesprekken. Als me iets niet aanstaat, neem ik een opdracht gewoon niet aan. Als ik ergens zin in heb, en het past eigenlijk niet in mijn focus doe ik het lekker toch. En dat is in mijn ervaring héél wat anders bij een baas.

Ook stop ik met werken als ik geen zin meer heb. En hoef daar bij niemand verantwoording over af te leggen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door starter Bekijk bericht
Lijkt me onzin zoals ik het zie (maar mischien zie ik het verkeerd). Afgezien van het idee dat je als freelancer geen collega's hebt en als payroller wel (waar ik ook geen touw aan vast kan knopen), hoe je het ook wend of keert, je moet je altijd aan je omgeving en collega's aanpassen, tenminste, als je de opdracht lang wilt behouden.
Natuurlijk moet je je aanpassen. Maar een opdrachtgever is iets anders dan een manager. Er is meer afstand, en je hebt afspraken gemaakt over wat je wel en niet doet. Kortom: de relatie is zakelijker en vrijblijvender.
Het geheim zit hem ook in ´de opdracht´. Ik heb namelijk nu vijf opdrachten naast elkaar lopen. Niets een soort vrijblijvend dienstverband. Ik ben eerder een bureau.
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren