Los bericht bekijken
  #6  
Oud 19 augustus 2008, 18:50
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: VUR: Verklaring Uniforce Reigstratie, nieuwe arbeidsvorm voor freelancers

Op zich is het mooi dat de Belastingdienst deze constructie accepteert. Of het goedkoop is betwijfel ik. Je betaalt alle SV premies, dus ook WW premie, terwijl de kans op een WW uitkering klein is, omdat Uniforce alleen ontslaat bij benoemde wanprestaties (fraude, niet betalen van SV premies, enz). Vraag je WW aan, dat is nog maar de vraag of er recht bestaat op een WW premie, omdat een eis uit de WW inhoudt dat de werkloosheid je niet verwijtbaar mag zijn. Welnu: op het moment dat Uniforce je ontslaat kan er dus wel degelijk een risico van verwijtbaarheid ontstaan. De verwijtbaartoets is anno 2008 welliswaar beperkt geworden, maar ik denk niet dat het UWV dit zomaar accepteert. Daarover lees ik niets.

De premie voor de Arbodienst (€ 185,00 per maand) vind ik veel. Voor 'normale'werknemer ligt dit op de €100,00 per jaar (misschien een typefout in het artikel).

Waar niemand het nog over heeft is, dat de freelancer ineens werknemer in een branche is geworden en misschien wel onder de werkingssfeer van een bedrijfstak CAO kan komen te vallen. Of dat wel/niet het geval is, kan per CAO verschillen. Zo kun je ineens verplicht deelnemer worden aan een bedrijfstakpensioenfonds.

Tot slot vraag ik met echt af of de Belastingsdienst en het UWV iets getekend hebben met Uniforce. Dat ligt niet zo in de lijn van deze instanties om dat te doen. Het UWV heeft zich de laatste jaren helemaal 'ontvlecht' van allerlei (niet commerciele) bedrijfstakfondsen. Daar heeft men jaren tijd ingestoken. En nu gaat men 'in zee' met de VUR. Akkoord gaan met de constructie is wat anders 'tekenen voor de VUR'. Maar misschien is het zo en dan is het een mooie prestatie.

Wim
Met citaat reageren