Los bericht bekijken
  #2  
Oud 14 februari 2009, 00:28
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Wie is mijn opdrachtgever

In mijn beleving is degene bij wie je de opdracht uitvoert de opdrachtgever. Dat het contract tot stand komt via een bemiddelingsbureau doet daar op zich niet aan af. Als je via dit bemiddelingsbureau vervolgens bij andere opdrachtgevers aan de slag gaat heb je dus meerdere opdrachtgevers.
Dit maakt ook de vraag m.b.t. het percentage opdrachten dat je via bemiddeling doet relevant. Als het bemiddelingsbureau de opdrachtgever zou zijn is er feitelijk geen sprake van bemiddeling. Je zou in dat geval 1 opdrachtgever hebben en 0% via bemiddeling.

M.a.w. als je in een jaar voor 4 verschillende opdrachtgevers werkt maar dit uitsluitend via een bemiddelingsbureau doet heb je inderdaad 4 opdrachtgevers en 100% van je inkomsten via bemiddeling. Overigens kun je dit duidelijk maken door in de overeenkomst van opdracht de opdrachtgever, het bemiddelingsbureau en de opdrachtnemer (jijzelf dus) te benoemen. Dat jouw bemiddelingsbureau er vervolgens nog een bedrijf tussenschuift (Atos) komt mij sowieso vreemd voor. Blijkbaar zijn er nogal wat partijen die een graantje willen meepikken van jouw noeste arbeid.

Let wel: ik zit niet in de ICT en werk zelden met bemiddelingsbureau. Het is heel goed mogelijk dat vakgenoten van je een heel andere mening hebben.