Los bericht bekijken
  #19  
Oud 18 oktober 2007, 08:28
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarktGrip Bekijk bericht
Als men goed luistert tijdens cold calling horen zij heel veel informatie (concurrenten, prijsniveau's, etc) waar zij hun voordeel mee kunnen doen. Die informatie kunnen ze naast zich neerleggen, want het doel is niet bereikt = afspraak/opdracht. Of je gebruikt het om je gesprekstechniek te verbeteren. Dat bedoel ik met verkapt marktonderzoek.
Dat begrijp ik. Cold calling is een van de methoden, maar er zijn ook andere methoden om hetzelfde doel te bereiken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarktGrip Bekijk bericht
Daarnaast kan je door jouw toon en houding heel veel irritatie wegnemen. Benader hen, zoals jij zelf ook benaderd wilt worden. Ik vind het bijvoorbeeld niet erg om gebeld te worden, soms hebben ze een goede aanbieding. Maar een nee is ook daadwerkelijk een nee. Zolang dat bij mij gerespecteerd wordt, heb ik er geen probleem mee om gebeld te worden.
Goede outbound sales calls kunnen doen, dat vergt wel wat training. "Benader hen zoals jij ook zelf benaderd wil worden" is daarbij natuurlijk heel betrekkelijk. Je verplaatst je daarmee primair in je zelf en niet in je klant. Waarom in deze moderne tijden nog kiezen voor omstreden methoden? Het afbreukrisico is gewoon te groot: je krijgt meer negatieve reacties dan nodig is (storen + leuren = antireclame) en de opbrengst van dit soort verkooptechnieken is bijzonder laag (hooguit 1 % conversie). Of zie ik dat verkeerd?

Gelukkig is er onderzoek gedaan naar de irritatie rondom telemarketing:
"91,8 procent van de Nederlandse consumenten ervaart cold calling als storend. Ruim de helft (56 procent) vindt telemarketing storend genoeg om zich hiervoor volledig te laten afsluiten bij Infofilter." (Bron: Telecommerce, naar aanleiding van SEO Onderzoek van dit jaar).

Hoewel ik net als jij niet maatgevend ben voor de gemiddelde BtB klant, word ik wel gek van ongewenste telefoontjes. Vooral omdat de intelligentie die er achter zit meestal beneden peil is: ik zou niet in de doelgroep moeten zitten, ze vragen naar de verkeerde naam, ze spreken geen normaal nederlands, ze breken in zonder te vragen of het uitkomt, ze maken de doelstelling vooraf niet helder, ze vragen achteraf niet of ik mijn gegevens uit hun bestand wil laten verwijderen (dat laatste, het recht van verzet bieden, is overigens VERPLICHT ).
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren