Los bericht bekijken
  #20  
Oud 18 oktober 2007, 09:03
MarktGrip
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Goede outbound sales calls kunnen doen, dat vergt wel wat training. "Benader hen zoals jij ook zelf benaderd wil worden" is daarbij natuurlijk heel betrekkelijk. Je verplaatst je daarmee primair in je zelf en niet in je klant. Waarom in deze moderne tijden nog kiezen voor omstreden methoden? Het afbreukrisico is gewoon te groot: je krijgt meer negatieve reacties dan nodig is (storen + leuren = antireclame) en de opbrengst van dit soort verkooptechnieken is bijzonder laag (hooguit 1 % conversie). Of zie ik dat verkeerd?

Gelukkig is er onderzoek gedaan naar de irritatie rondom telemarketing:
"91,8 procent van de Nederlandse consumenten ervaart cold calling als storend. Ruim de helft (56 procent) vindt telemarketing storend genoeg om zich hiervoor volledig te laten afsluiten bij Infofilter." (Bron: Telecommerce, naar aanleiding van SEO Onderzoek van dit jaar).

Hoewel ik net als jij niet maatgevend ben voor de gemiddelde BtB klant, word ik wel gek van ongewenste telefoontjes. Vooral omdat de intelligentie die er achter zit meestal beneden peil is: ik zou niet in de doelgroep moeten zitten, ze vragen naar de verkeerde naam, ze spreken geen normaal nederlands, ze breken in zonder te vragen of het uitkomt, ze maken de doelstelling vooraf niet helder, ze vragen achteraf niet of ik mijn gegevens uit hun bestand wil laten verwijderen (dat laatste, het recht van verzet bieden, is overigens VERPLICHT ).
Ik ben het helemaal met jou eens dat er nog meer (en betere) methode zijn. Echter alle punten die jij opnoemt en als storend ervaart, zijn irritatiepunten die je heel makkelijk had kunnen voorkomen. Dit zijn punten die vaak voortkomen uit ongemotiveerde callcenter-agents (ben ik ook geweest als student ), die geen passie hebben voor het te vertegenwoordigen bedrijf. Iets waar het bij de gemiddelde freelancer niet aan zal ontbreken.

Cold calling zou ik dus niet zomaar in een hoek schuiven (het moet je wel liggen), want het geeft op de korte termijn resultaat. Netwerken is beter, maar kost meer tijd.
Met citaat reageren