Los bericht bekijken
  #10  
Oud 1 maart 2007, 15:27
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Stoppen met een opdracht?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Goed plan, René.

Regelmatig denk ik na over 'the next step', zoals het trachten binnen te halen van een klus die geheel nieuwe competenties vereist. Hoe daar te komen? Het netwerk inzetten kan erg behulpzaam zijn. Leg voor, wat je uitdaging is, praat over je kennis, kunde en vaardigheden en probeer in kaart te brengen wat je wil verbeteren.
Niet alleen dat. Je kunt je bijvoorbeeld ook voornemen om met "gewone" nieuwe klanten net een stukje verder te gaan. Daarmee verdien je op het moment zelf waarschijnlijk alleen de extra waardering van die klant, maar het geeft je weer een stuk extra vaardigheden en ervaring die je daarna kunt inzetten voor juist die klanten die een stap verder zijn. In principe ga ik met al mijn klanten zo om, en ik moet eerlijk bekennen dat er in mijn portfolio geen klanten (meer) zitten die er alleen zijn om de rekening te betalen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
In mijn geval: verder aanscherpen interviewtechnieken als onderdeel van het streven om tot betere artikelen te komen die meer kans maken op publicatie in media die nog niet tot mijn klantenkring behoren .
Juist! En dat voortdurend blijven doen. Worden niet alleen je klanten blijer van maar ook jijzelf Daarna kom je, doordat je enthousiast blijft over wat je doet, vanzelf op zaken die ook nog zouden kunnen verbeteren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Na een avondje bomen met een bevriende journaliste rolde daar het volgende uit:
  • je hoeft niet altijd te kiezen voor een opleiding om verder te komen
Ik gebruik altijd nieuwe opdrachten om iets nieuws te leren. Nu heb ik het voordeel dat ik in no-time dingen bijleer, maar dit gedrag is natuurlijk ook aan te leren .
Voorbeeldje: op dit moment ben ik bezig om me toch maar eens te verdiepen in Adobe Illustrator. Ik heb me er lang verre van gehouden, had voldoende alternatieven en aan de typische Illustrator illustraties heb ik een broertje dood... Maar nu heb ik een klant waarbij het juist wel van pas komt en ik heel ver mee mag denken. Dus: paar avondjes stoeien en ik blijk het nu onder de knie te hebben. Er nu nog even een opdracht in doen en ik ben klaar. Prettige gedachte!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
  • een goed boek met zeer gerichte tips helpt wellicht ook
  • of zoek naar een opleidingsmodule/korte training
Pas als die next step (en de voorbereidende stappen) gezet zijn, kom ik vermoedelijk in de positie om minder prettige klussen (waarvoor nu nog geldt: they pay the bills) uit te bannen.

Tsja, bij gebrek aan een baas moet je toch vooral jezelf en je netwerk inzetten. Net zo verhelderend als zo'n trendy POP uit het bedrijfsleven.
Voortdurend scherp zijn bij wat je doet, altijd je doelen in de gaten houden en daar inderdaad zoveel mogelijk je netwerk voor inzetten lijkt me onontbeerlijk bij het runnen van een goede business
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren