Los bericht bekijken
  #2  
Oud 25 mei 2011, 09:22
GerB GerB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 december 2009
Berichten: 100
Standaard

Ik werk vrijwel altijd op uurbasis, volgens mij inderdaad net als de meeste andere freelancers. Een enkele keer als een klant erop aandringt wil ik wel voor een vaste prijs werken, maar dan geef ik ook aan dat ik dan aan de bovenmarge van de tijdraming ga zitten: ik wil er zelf niet bij inschieten.

Wel maak ik altijd duidelijke afspraken op voorhand. Ik geef een overzichtelijke tijdraming per onderdeel van het te verrichten werk. Standaard neem ik dan ook nog wat tijd op voor nazorg. Dat levert een budget op waar ik niet zomaar overheen ga. Als gedurende het project door onvoorziene omstandigheden of door extra wensen blijkt dat er meer werk in zit dan communiceer ik daar duidelijk over met de klant (tenzij het echt kruimelwerk is). Zonodig maak ik een aanvullende offerte, maar meestal leg ik het dan vast in een e-mail.

Uiteindelijk werk ik dus op basis van nacalculatie, maar een klant krijgt nooit een factuur waar hij erg van schrikt. Hij weet immers wat er maximaal aan zit te komen en het kan dus eigenlijk alleen maar meevallen.

Ik heb daardoor in de twee jaar dat ik nu freelance nog nooit een discussie gehad over een factuur. Wel zo prettig.
Met citaat reageren