Los bericht bekijken
  #10  
Oud 13 april 2010, 12:48
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Standaard Re: Auto vd zaak ipv prive met 14% bijtelling

De bijtelling klinkt mij in de oren als een fiscale regeling die in de eerste plaats bedoeld is voor mensen die in loondienst een lease-auto van de zaak rijden. Dergelijke lease-autos worden vaak geheel door de baas betaald en daar heb je dus een behoorlijk prive voordeel van.

Ik ben geen kenner van belastingrecht en weet ook niet welke regels er voor ZZP-ers zijn met betrekking tot auto's. Ik rijdt heel weinig en overweeg om die reden ook uberhaupt niet om een auto op mijn zakelijk vermogen te halen. Ik zou dan bij mjn kilometers niet logisch vinden.

In hoeverre de belastingdienst kijk naar de verhouding weet ik dus ook niet, dat is nu juist mijn vraag aan anderen. In het algemeen gezien neem ik geen risicos op fiscaal vlak, als ik controle krijg wil ik dat ze in 5 minuten de deur uit zijn met een grote glimlach (en ik denk dat dat ook gebeurt).

Ik kan je niet vertellen of de belastingdienst kijkt naar de verhouding, maar ik zou dat wel redelijk vinden. Net zo goed als je ook niet zomaar je eigen prive huis tot je zakelijk vermogen mag rekenen (dan moet je zoveel % van je werktijd daar doorbrengen, een eigen opgang hebben, etc).
Met citaat reageren