Los bericht bekijken
  #13  
Oud 2 februari 2010, 11:31
zendium zendium is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2007
Berichten: 14
Standaard Re: Advies gevraagd bij wanbetalers

Hallo Ramon,

Ik heb wel nagedacht om met voorschoten te gaan werken. Als een bedrijf gezond is kunnen zij dit ook aan, maar van de andere kant is het wel een beetje opdringerig, zeker als zzp-er/freelancer. En het is toch fijn als er wederzijds vertrouwen is. Zeker als het nieuwe klant betreft. Echter bij twijfelachtige klanten zal ik de voorschoten niet nalaten.

Deelfacturen: ik factureer per week en stuur per week. Zeker bij grote opdrachten. Anders kan het soms lang duren voor het geld binnen is.

Wat ik iedere zzp-er/freelancer aanraad is om alles op papier te zetten. En nog belangrijker een HANDTEKENING eronder van de klant. Als voor aanvang van het opdracht/project de klant aankomt met: "Dat is niet onze manier van werken" of "Dit is niet onze routine"

1. Vriendelijk de hand schudden,
2. rechtsomkeer maken en
3. nooit meer mee onderhandelen.

Een fatsoenlijk bedrijf zal bij punt 1 namelijk zijn excuses aanbieden en een compromis proberen te vinden, de welbekende mouw zal worden aangepast.

DUS: ORDERBEVESTIGING MET HANDTEKENING, OFFERT MET HANDTEKENING EN UURBRIEFJES (PER WEEK) MET HANDTEKENING...

Ik kan je verzekeren. Het voorkomt een hoop heibel aan het einde van de rit. En in 99% van de opdrachten zal alles naar wens verlopen. Maar die ene 1% keer dan hang je en zit je met de gebakken peren.
Met citaat reageren