Los bericht bekijken
  #8  
Oud 21 maart 2011, 22:52
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Je hebt er een mooi legpuzzeltje van gemaakt! zeker achteraf je balans en w&V aan het samenstellen? Je hebt namelijk 2 nagenoeg gelijke verschillen die de boel scheef trekken! maar ik ben eruit. Zowel de btw moet alsnog in de balans verwerkt worden
Als ook het privedeel van de lunch en diner kosten moeten in als prive onttrekking verwerkt worden.

BTW: Je hebt het in het 2e kwartaal goed gedaan. Alleen omdat je in het 3e en 4e kwartaal ook te ontvangen btw had moet je nu alsnog die 22 euro in mindering brengen op de KOR en dus moet je die ook daadwerkelijk terugbetalen.

Door deze situatie krijgt je dan bij wijze van uitzondering 2 btw posities op je balans 1x activa voor 17 euro, want die krijg je begin 2011 terug. en dan loopt deze rekening op 0 En aan de passiva komt een schuld van 22 euro ivm KOR waarvoor je een suppletie moet indienen.

je krijgt dan
Activa: liq. middelen 912 + btw KW4 17 = 929
Passiva : Privestortingen 500+294 + winst 135 + BTW suppletie KOR 22 = 951

Nu is je balans nog uit evenwicht. met 22 euro dus terug naar je lunch en dinerkosten je zegt het was 79 euro ex btw (78,86) daarvan is 26,5% niet aftrekbaar en dat is 21 euro. Je zegt dat je daar niet mee gedaan hebt. Maar uiteindelijk heb je natuurlijk wel 79 euro + btw betaald via de bank (en 10 euro prive maar ik ga ervan uit dat die in de 294 zit)

Het privegebruik van 26,5% moet dus alsnog in als priveonttrekking in goederen alsnog in de balans worden verwerkt.

dan word de passiva zijde van de balans als volgt
Passiva : Privestortingen 500+294- Priveonttrekking in goederen 21 + winst 135-1 (afronding) =134 + BTW suppletie KOR 22 = 929

Daarmee is het spul in balans en is alles correct verwerkt. Uiteraard is er een afronding die heb ik in de winst verminderd omdat alle posten die afgerond zijn ook al in de winst en verliesrekening verwerkt zijn. Het kan zijn dat als jij met de exacte bedragen doorrekend dat die euro afronding ergens anders beter uitkomt dan boek je hem gewoon daar niemand die wakker zal liggen van die 1 euro verschil..

Zo alles bij elkaar een heel verhaal, als je nog vragen hebt hoor ik het wel .
Met citaat reageren